Збільшення максимальної швидкості
Збільшення максимальної швидкості
Засоби масової інформації активно заявляють "дозволили", "прийняли", "тепер діють", "їздимо швидше"… Подібного роду повідомлення збивають водіїв з пантелику. Вони вже точно не впевнені що можна робити, а що ні. Тому ми радимо відрізняти хорошу ініціативу від набрання чинності певного нормативного акту. Видавання бажаного за дійсне може мати негативні наслідки для водіїв.
5 березня 2009 року Кабінет Міністрів України (надалі – КМУ) схвалив 6 постанов, внесених на розгляд Держкомпідприємництвом.
Так, з ініціативи Ради автомобілістів при КМУ Держкомпідприємництвом було внесено проект постанови, що передбачає зміни у правилах дорожнього руху (КМУ схвалив 5 березня). Зокрема встановлюються нові швидкісні обмеження. Згідно з цими змінами, гранична швидкість руху в населених пунктах має зрости з 60 до 70 км/г, а на магістралях з шістьма смугами руху дозволеною має стати швидкість у 80 км/г. Також збільшиться перелік трас, рухатись на яких дозволяється зі швидкістю 110 км/г.
Крім того, додаткові знаки, які обмежують швидкість, буде дозволено встановлювати лише на ділянках, на яких ведуться ремонтні роботи. В інших випадках такі знаки будуть недійсні, й відповідно водії не нестимуть адміністративної відповідальності за порушення цих норм.
Звертаємо увагу на те, що згідно ст. 55 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" від 16.05.2008 р. №279-VI, постанови КМУ набирають чинності з моменту їх офіційного оприлюднення. Тобто хоча цей документ і називають "Постановою", але він ще не набрав чинності. Та й в принципі тексту самого документу ще не публікували. Тому дотримуємося звичайних обмежень швидкості.
Так що далі ініціативи справа поки не пішла, хоча аргументація цих змін досить цікава:
потрібно узаконити те, що й так порушують;
на сучасних автомобілях їздити безпечніше, ніж на радянських автомобілях, під які розроблялися нині діючі швидкісні обмеження;
обмеження швидкісного режиму не переглядали вже близько 40 років…
Схоже, влада сподівається, що водії сприймуть цю зміну як кажуть "Мелочь, а приятно!", але про дороги згадати забули.
Заборона здійснювати техогляд на дорозі
Згідно постанов КМУ від 09.07.2008 р. №606 та №607 КМУ відмінив виключне право ДАІ проводити техогляд автомобілів, але була можливість проводити додаткові технічні огляди між періодичними державними техоглядами ("техогляд на дорозі").
Тому вищезазначені нові постанови КМУ передбачають удосконалення кількох пунктів із правил дорожнього руху, що стосуються техогляду. В новій редакції цих правил передбачається, що працівники ДАІ, зупиняючи автомобіль, матимуть право перевіряти лише номери агрегатів автомобіля та стан його укомплектованості. Окрім того, один із пунктів нових правил заборонятиме працівникам ДАІ проводити додаткові технічні огляди між періодичними державними техоглядами, які для легкових автомобілів проводяться раз на два роки.
І знову ж таки, це – постанова, яка не набрала чинності. Поки-що ця постанова існує тільки в міністерських колах, та й чи настане день її публікації, ніхто не може сказати, бо вона не дуже до вподоби МВС.
Повернення транспортного збору до старих розмірів
5 березня 2009 року Верховна Рада України в цілому прийняла Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (щодо ставок)". Проголосувало 390 депутатів із 441 зареєстрованих в залі. Але потрібно щоб ще Президент підписав цей Закон, а потім ще його офіційно опублікувати. Скоріш за все Президент підпише таки цей Закон, щоб отримати хоч якусь прихильність автомобілістів.
Цей Закон зменшує ставки податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів ("транспортний збір") при першій реєстрації автомобіля в Україні та при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду.
Згідно цього документу ставки транспортного збору при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду на нові легкові автомобілі мають змінитися наступним чином (див. табл.):
Важливо, що прийнятий Закон внесе зміни в ст. 69 Бюджетного Кодексу України, якою передбачається, що кошти від надходження податку з власників транспортних засобів будуть використовуватися виключно для фінансування витрат, пов'язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням доріг за місцем реєстрації ТЗ, як цього і вимагали власники авто.
Скасування обов'язковості тимчасового реєстраційного талону
Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2009, №124 "Про внесення змін до Правил дорожнього руху" в Правила дорожнього руху (далі – ПДР) були внесені зміни, що набрали чинності з 11 лютого 2009 року. Відповідно до цих змін у підпункті "б" пункту 2.1 ПДР слова "чи тимчасовий реєстраційний талон" замінили словами "або реєстраційний чи інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження таким транспортним засобом". Також у пункті 2.2 ПДР слова "яка має тимчасовий реєстраційний талон" замінили словами "яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах".
Таким чином зникла одна із підстав для "легкого" стягнення від 425 грн. до 850 грн. (ч. 1 ст. 126 КУпАП) штрафу за відсутність тимчасового реєстраційного талону (далі – ТРТ).
Вже неодноразово зверталася увага на те, що з правової точки зору ТРТ – це просто довідка про те, що у особи, яка керує автомобілем, є довіреність чи інший документ, який підтверджує право керування цим авто. Якщо пред'являється оригінал документу, то довідка вже не потрібна. І ось, нарешті, ціною великих зусиль відреагували. Але є і негативні сторони цієї зміни. Багато хто вже, витративши власні кошти, прибав ТРТ, а ці кошти ніхто вже повертати не буде. Та й ДАІ знайде нові "сюрпризи", за які все одно потрібно буде платити.
Але чому цю явну невідповідність ТРТ до українського законодавства не усунули раніше, а тільки зараз? Варіантів відповідей може бути немало. Однією із відповідей є той факт, що наближаються президентські вибори, тому доцільно цю зміну прийняти саме зараз і тим самим підняти собі рейтинг в очах автомобілістів.
В кінці кінців піар-ефект досягнутий – водії задоволені і вже радіють навіть від ще не до кінця реалізованих ініціатив. Деякі з них можливо захочуть віддячити на президентських виборах своїм помічникам. Ось таким чином в умовах кризи економляться гроші.
Адже агітаційні компанії досить затратні і не завжди результативні, а от пролобіювати прийняття чи неприйняття певного нормативного акту – це діло значно дешевше і має більш діючий вплив на свідомість виборців. Тобто ці автоPR-кроки є наслідком розвитку політтехнології, що в принципі може мати досить таки позитивні зміни для автомобільного світу. Але все одно варто рахуватися лише з реальними новинами, а не пустими обіцянками чи PR-ініціативами.