За вибоїну – до суду!
Україна, будучи європейською державою географічно, ніколи не могла похвалитися європейською якістю доріг. Більшість українських доріг можна використовувати лише як полігон для випробувань поза-шляховиків. А інших шляхів у нас немає, ось і їздимо по тому, що маємо. Причому віддаючи чималі гроші за ремонт автомобілів, що швидко зношуються, водії все одно не використовують свої законні можливості впливати на служби, від яких залежить якість дорожнього покриття.
Хто нестиме відповідальність за розбиті дороги? Хто поверне водіям гроші за погані дороги?
Чи можна якось відшкодувати збитки на ремонт автомобіля внаслідок його пошкодження через потрапляння у вибоїну на дорозі? Ці та інші подібні питання турбують багатьох автовласників та водіїв.
Невід'ємним атрибутом українських доріг на сьогодні, на жаль, є їхній жахливий стан. Органи, на які покладено обов'язок стежити за їхнім станом, не виконують своїх функцій належним чином, скаржучись передусім на відсутність достатнього фінансування.
Проте це не повинно хвилювати водіїв, які справно та регулярно сплачують транспортний податок, кошти з якого повинні йти на утримання належного стану авто-шляхів. Адже дуже часто погана якість доріг призводить до ушкоджень чи швидкого зносу транспорту, за ремонт якого водій, як правило, платить з власної кишені. Тому він справедливо може ставити запитання: навіщо сплачувати податки державі, яка не може забезпечити його законне право користуватися дорогами з нормальним покриттям, що не пошкоджують його автомобіль?
За таких обставин кожному водію варто знати, що законодавство нашої держави (стаття 16 закону України "Про дорожній рух") встановлює, що він має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.
Відповідальні за дороги
До прийняття закону "Про автомобільні дороги України" (від 08.09.2005 № 2862-IV), відповідальні служби мали багато відмовок, що ускладнювало доведення їх вини в суді. Мовляв, це не наша дорога, і за неї ми не відповідатимемо. А відтак автовласникам було непросто знайти винуватого для відшкодування матеріальних збитків, яких вони зазнали через поганий стан дороги.
Даний закон чітко визначив належність доріг залежно від їхнього виду й категорій. Тепер вони поділяються на дороги загального користування, за які відповідає Укравтодор, і дороги (вулиці) населених пунктів, за станом яких зобов'язані стежити органи місцевого самоврядування.
Відповідно це означає, що за наявності в місці скоєння ДТП порушень правил, норм і стандартів, які регламентують будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг, вулиць, інженерних споруд та інших дорожніх об'єктів, а також залізничних переїздів, відповідальність за які передбачена статтями 128-1, 139 та 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, на відповідальних за це посадових осіб або громадян, працівник Державтоінспекції складає адміністративний протокол. Оформлення такого документа є обов'язковим.
Тобто якщо ваш автомобіль зазнав якогось механічного ушкодження внаслідок незадовільного стану шляхового покриття, й ви не бажаєте платити за його ремонт з власної кишені, то перше, що необхідно зробити, – це викликати на місце події працівника ДАІ, який зобов'язаний скласти відповідний адміністративний протокол.
До матеріалів цієї справи має додаватись детальний акт довільної форми (з відповідними замірами та схемою) про: пошкодження шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд, трамвайних колій чи технічних засобів регулювання дорожнього руху; самовільне знімання, закриття чи встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху; перешкоду для дорожнього руху, в тому числі забруднення шляхового покриття; пошкодження удосконаленого покриття доріг внаслідок руху машин на гусеничному ходу; умови та стан шляху, які загрожують безпеці дорожнього руху; порушення нормативів щодо обладнання на дорогах місць: проведення робіт, залишення дорожніх машин, будівельних матеріалів, конструкцій тощо; порушення або невиконання правил на підприємствах, в установах та організаціях при розробці та виготовленні транспорт-них засобів і деталей до них або інших предметів їх додаткового обладнання при проектуванні, реконструкції та ремонті шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд. Згаданий акт складає працівник ДАІ за участю двох свідків, які його підписують. При цьому потрібно зазначити прізвища, імена та по батькові, адреси проживання свідків.
Отже, кожен водій, транспортний засіб якого зазнав пошкоджень внаслідок незадовільного стану автошляхів, має право звернутися з цивільним позовом до суду про відшкодування завданої йому матеріальної шкоди. Доказом у такій справі буде згаданий акт і постанова органу Державтоінспекції про притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб, на яких покладено обов'язок стежити за утриманням автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів і відповідністю їх вимогам безпеки руху.
Відповідальним особам органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування варто звернути увагу також на ст. 7 закону України "Про автомобільний транспорт", відповідно до якої саме на них покладено обов'язок "організовувати утримання в належному стані проїжджої частини автомобільних доріг та під'їздів (на міських автобусних маршрутах загального користування) і в разі завдання матеріальних збитків автомобільному перевізнику, що обслуговує автобусний маршрут загального користування, унаслідок неналежного утримання проїжджої частини автомобільної дороги чи під'їзду компенсувати йому збитки".
Як бачимо, нічого складного ця процедура не передбачає, отож водії та перевізники можуть сміливо користуватися своїм законним правом захищати власні інтереси.
Можливі докази
Водії можуть звертатися до ДАІ, щоб отримати акти обстеження доріг, які у суді стають доказом того, що машина пошкоджена саме через поганий стан дорожнього покриття. Згідно із Законом України "Про дорожній рух", власник дороги у разі виникнення на дорозі перешкоди (а ями та вибоїни слід вважати саме такими перешкодами) повинен принаймні обгородити її попереджувальними знаками. В суді важливо довести, що завдання шкоди автомобілю відбулося внаслідок неналежного стану полотна дороги (причинно-наслідковий зв'язок). Посилання тільки на акт обстеження дороги, яким встановлено, що дорожнє покриття на місці ДТП має пошкодження до уваги може не прийматися тому, що цей акт не доводить причинного зв'язку цього пошкодження з виниклим ДТП.
Також в пригоді можуть стати наступні докази:
а) фото розбитих доріг, які спричинили пошкодження авто;
б) довідка з ДАІ про те, що в результаті жахливого стану доріг аварійність в даному місці збільшилися порівняно з аналогічним періодом минулого року;
г) рахунки з авторемонтних майстерень;
д) медичні довідки й чеки з аптек, які надав у суді на підтвердження погіршення здоров'я позивача в результаті дорожніх пригод (для відшкодування моральної шкоди).
Тож вимагання від дорожників відшкодування є цілком законним правом водіїв.
Проблеми із отриманням компенсації
Однак навіть якщо постраждалому автомобілісту і вдавалося знайти винного, їм виявлялося якесь державне чи комунальне підприємство. Хоча згідно із Законом "Про дорожній рух" ст. 9 і постановою КМУ № 198 від 30 березня 1994 р. воно відповідає за шкоду, заподіяну учасникам дорожнього руху, проте знайти винного й отримати компенсацію – це дві великі різниці.
На сьогоднішній день платоспроможність багатьох державних і комунальних підприємств, що забезпечують експлуатацію автодоріг, є вкрай низькою. А законодавчо встановлений мораторій забороняє стягнення майна держпідприємств за рахунок реалізації їхніх активів. Тому, навіть вигравши справу, автомобіліст міг зіткнутися з неможливістю виконання рішення суду.
Чітке розділення відповідальності між Укравтодором та органами місцевого самоврядування дає певні гарантії фінансового успіху судового позову, оскільки платоспроможність держорганів та органів місцевої влади підкріплена доходами відповідних бюджетів. Хоча й ці гарантії не є стовідсотковими. Принаймні в Укравтодорі скаржаться на постійний брак коштів не те що на якісь компенсації, а й навіть на поточний ремонт доріг.
Обминаючи дороги – "пральні дошки", водії часто змушені виїжджати навіть на зустрічні смуги, що значно знижує безпеку руху, пошкоджуються авто. У таких випадках варто звертатися до суду із позовом на дорожньо-експлуатаційні підприємства з вимогою відшкодувати завдані збитки.
Якщо ви сплачуєте "дорожній" податок і пошкодили авто через поганий стан доріг, то маєте всі шанси відсудити збитки в організації, яка відповідає за утримання ділянки.
7 Комментариев
Алёнка
04-09-2009 16:27:05
Спасибо за интересную и толковую информацию.Не знаю как там в столице,а у нас в городах по-меньше дорог точно нет,есть одни направления,при этом каждый наш автовладелец исправно платит налоги..
Пётр
04-09-2009 17:24:03
все платят а толку?
Алекс
08-09-2009 16:47:59
Я могу показаться наивным, но возможно народ все-таки потянется к судам, а это заставит власть задуматься о состоянии дорог.
Саша
08-09-2009 16:49:06
Я слышал, в некоторых городах жители домов одной уилцы собирают деньги и самостоятельно ремонтируют проезжую часть.
Иван
08-09-2009 16:51:19
Ага, но по-моему таких людей нужно освобождать от уплаты сбора)
Тоня
16-03-2011 10:46:56
Ага, пока ГАИ приедет, целый день потерян!!! Если жертв нет, они сутки ехать могут
анатолий
16-03-2011 11:21:52
А если машина потерпела повреждения не из-за аварии на очередной выбоине ,а в следствии длительной эксплуатации на некудшних дорогах?