Відшкодування шкоди за "льодові арени" на дорогах
В Україні питання якості доріг завжди було відкритим. Більшість українських доріг скоріше схожі на полігон для випробувань позашляховиків, ніж на звичайні автомобільні дороги. А зимою дороги взагалі часом нагадують кімнату жахів від українських комунальних служб. Часто через мокре покриття автодоріг та їх засніженість трапляється дорожньо-транспортні пригоди та пошкодження доріг. Це призводить до досить великих витрат на ремонт автомобілів, їх швидкого зношування та підвищеного ризику життю та здоров'ю учасників дорожнього руху. Така ситуація змушує автовласників замислюватися про те, як використовувати свої законні можливості впливу на служби, від яких залежить якість дорожнього покриття. Особливо актуальне питання відшкодування шкоди завданої через неналежне виконання своїх зобов'язань дорожніми службами.
Хто нестиме відповідальність за неочищені дороги? Хто поверне автовласникам гроші за отримані збитки через погані дороги? Чи можна якось відшкодувати витрати на ремонт автомобіля внаслідок його пошкодження через своєчасно неочищені від снігу та льоду дороги по вині дорожніх служб? Ці та інші подібні питання турбують багатьох автовласників та водіїв. Органи, на які покладено обов'язок стежити за їхнім нормальним станом, не виконують своїх функцій належним чином, виправдовуються передусім відсутністю достатнього фінансування.
Чи є право на відшкодування?
Проте питання фінансування не повинно хвилювати водіїв, які справно та регулярно сплачують транспортний податок, кошти з якого повинні йти на утримання належного стану автошляхів. Адже дуже часто погана якість доріг призводить до ушкоджень чи швидкого зносу транспорту, за ремонт якого водій, як правило, платить із власної кишені. Тому він справедливо може ставити запитання: навіщо сплачувати податки державі, яка не може забезпечити його законне право користуватися дорогами з нормальним покриттям, що не пошкоджують його автомобіль? За таких обставин кожному водію варто знати, що законодавство нашої держави (стаття 16 Закону України "Про дорожній рух") встановлює, що він має право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.
Хто відповідає за нечищені дороги?
Ті, хто їздять нашими дорогами, мають достатньо шансів відсудити гроші в тих, хто їх обслуговує, а відповідно і відповідальних. У цьому випадку важливо чітко визначити, кому які дороги належать. Раніше, до прийняття закону "Про автомобільні дороги України" (від 08.09.2005 № 2862-IV), відповідальні служби мали багато відмовок, що ускладнювало доведення їх вини в суді. Мовляв, це не наша дорога, і за неї ми не відповідатимемо. А відтак автовласникам було непросто знайти винуватого для відшкодування матеріальних збитків, яких вони зазнали через поганий стан дороги. Даний закон чітко визначив належність доріг залежно від їхнього виду й категорій. Тепер вони поділяються на дороги загального користування, за які відповідає Укравтодор, і дороги (вулиці) населених пунктів, за станом яких зобов'язані стежити органи місцевого самоврядування.
Яка відповідальність?
Відповідно це означає, що за наявності в місці скоєння ДТП порушень правил, норм і стандартів, які регламентують будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг, вулиць, інженерних споруд та інших дорожніх об'єктів, а також залізничних переїздів, відповідальність за які передбачена статтями 128-1, 139 та 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, на відповідальних за це посадових осіб або громадян, працівник Державтоінспекції складає адміністративний протокол. Оформлення такого документа є обов'язковим. Тобто, якщо ваш автомобіль зазнав якогось механічного ушкодження внаслідок незадовільного стану шляхового покриття і ви не бажаєте платити за його ремонт із власної кишені і впевнені, що це трапилося з вини дорожніх чи комунальних служб, то перше, що необхідно зробити, – це викликати на місце події працівника ДАІ, який зобов'язаний скласти відповідний адміністративний протокол.
До матеріалів цієї справи має додаватись детальний акт довільної форми (з відповідними замірами та схемою) про:
1) пошкодження шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд, трамвайних колій чи технічних засобів регулювання дорожнього руху;
2) самовільне знімання, закриття чи встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху;
3) перешкоду для дорожнього руху, в тому числі забруднення шляхового покриття;
4) пошкодження удосконаленого покриття доріг внаслідок руху машин на гусеничному ходу;
Умови та стан шляху, які загрожують безпеці дорожнього руху; порушення нормативів щодо обладнання на дорогах місць:
1) провадження робіт, залишення дорожніх машин, будівельних матеріалів, конструкцій тощо;
2) порушення або невиконання правил на підприємствах, в установах та організаціях при розробці та виготовленні транспортних засобів і деталей до них або інших предметів їх додаткового обладнання, при проектуванні, реконструкції та ремонті шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд.
Згаданий акт складає працівник ДАІ при участі двох свідків, які його підписують. При цьому потрібно зазначити прізвища, імена та по батькові, адреси проживання свідків. Отже, кожен водій, транспортний засіб якого зазнав пошкоджень внаслідок незадовільного стану автошляхів (своєчасно не оброблене дорожнє покриття, засніжена дорога), має право звернутися з цивільним позовом до суду про відшкодування завданої йому матеріальної шкоди. Доказом у такій справі буде згаданий акт і постанова органу Державтоінспекції про притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб, на яких покладено обов'язок стежити за утриманням автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів і відповідністю їх вимогам безпеки руху.
Відповідальним особам органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування варто звернути увагу також на статтю 7 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідно до якої саме на них покладено обов'язок "організовувати утримання в належному стані проїжджої частини автомобільних доріг та під'їздів (на міських автобусних маршрутах загального користування) і в разі завдання матеріальних збитків автомобільному перевізнику, що обслуговує автобусний маршрут загального користування, унаслідок неналежного утримання проїжджої частини автомобільної дороги чи під'їзду, компенсувати йому збитки". Як бачимо, нічого складного ця процедура не передбачає, отже водії та перевізники можуть сміливо користуватися своїм законним правом захищати власні інтереси.
Як довести вину?
Водії можуть звертатися до ДАІ, щоб отримати акти обстеження доріг, які можуть у суді бути доказом того, що машина пошкоджена саме через поганий стан дорожнього покриття. Згідно із Законом України "Про дорожній рух", власник дороги у разі виникнення на дорозі перешкоди (а сніг та лід слід вважати саме такими перешкодами) повинен принаймні встановити попереджувальні знаки. В суді важливо довести, що завдання шкоди автомобілю відбулося внаслідок неналежного стану полотна дороги (причинно-наслідковий зв'язок). Посилання тільки на акт обстеження дороги, яким встановлено, що дорожнє покриття в місті ДТП має пошкодження, до уваги може не прийматися, тому що цей акт не доводить причинного зв'язку цього пошкодження з ДТП, що виникло.
Також в пригоді можуть стати наступні докази:
1) фото засніжених доріг, які спричинили пошкодження автомобіля;
2) довідка з ДАІ про те, що в результаті жахливого стану доріг аварійність у даному місці збільшилася порівняно з аналогічним періодом минулого року;
3) рахунки з авторемонтних майстерень;
4) медичні довідки й чеки з аптек, які надаються до суду на підтвердження погіршення здоров'я позивача в результаті дорожніх пригод (для відшкодування моральної шкоди).
Тож вимагання від дорожників відшкодування є цілком законним правом водіїв.
Чи реально отримати компенсації?
Однак навіть якщо постраждалому автомобілісту і вдавалося знайти винного, ним виявлялося якесь державне чи комунальне підприємство. Хоча згідно із законом "Про дорожній рух" ст. 9 і постановою КМУ № 198 від 30 березня 1994 р. воно відповідає за шкоду, заподіяну учасникам дорожнього руху, проте знайти винного й отримати компенсацію – це дві великі різниці. На сьогоднішній день платоспроможність багатьох державних і комунальних підприємств, що забезпечують експлуатацію автодоріг, є вкрай низькою. А законодавчо встановлений мораторій, що забороняє звернення стягнення на більшу частину майна держпідприємств, не дає можливості отримати гроші за рахунок реалізації їхніх активів. Тому навіть вигравши справу, автомобіліст міг зіткнутися з неможливістю виконання рішення суду.
Чітке розділення відповідальності між Укравтодором та органами місцевого самоврядування дає певні гарантії фінансового успіху судового позову, оскільки платоспроможність держорганів та органів місцевої влади підкріплена доходами відповідних бюджетів. Хоча й ці гарантії не є стовідсотковими. Принаймні в Укравтодорі скаржаться на постійний брак коштів не тільки на якісь компенсації, а й навіть на поточний ремонт доріг. Обминаючи "льодові арени" та "снігові окопи", водії часто змушені виїжджати навіть на зустрічні смуги, що значно знижує безпеку руху, пошкоджуються автомобілі. У таких випадках варто звертатися до суду із позовом на дорожньо-експлуатаційні підприємства з вимогою відшкодувати завдані збитки. Якщо ви сплачуєте "дорожній" податок і пошкодили автомобіль через поганий стан доріг, то маєте всі шанси відсудити збитки в організації, яка відповідає за утримання ділянки.