Нові правила парковки

Допускається безоплатна стоянка транспортного засобу протягом 10 хвилин після закінчення часу паркування, за який сплачено
Допускається безоплатна стоянка транспортного засобу протягом 10 хвилин після закінчення часу паркування, за який сплачено
Допускається безоплатна стоянка транспортного засобу протягом 10 хвилин після закінчення часу паркування, за який сплачено
У разі прибуття представника оператора на звернення користувача пізніше, ніж через одну годину, користувач має право не сплачувати вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування
У разі прибуття представника оператора на звернення користувача пізніше, ніж через одну годину, користувач має право не сплачувати вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування

На виконання частини 2 статті 521 Закону України "Про дорожній рух" з 01 березня 2010 року набули чинності нові правила паркування транспортних засобів, затверджені відповідною постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1342 "Про затвердження Правил паркування транспортних засобів". Вступна частина цього нормативного акта проголошує, що ці Правила "регламентують організацію та порядок паркування транспортних засобів на вулицях і дорогах населених пунктів". Подібні речі, звісно, мають сприйматися на ура, але не все так гарно розвивається далі в цьому документі. Таким чином, далі по тексту документа відбувається "перетягування" повноважень інших органів влади.
 
Перш за все варто зазначити, що дія цих Правил поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі – користувачі), а  також на суб'єктів господарювання, які  утримують такі майданчики. Суб'єкти господарювання – балансоутримувачі майданчиків для паркування транспортних  засобів державної та комунальної форми власності – визначаються відповідно до  Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Так, відповідно до п.7 ч.1  ст. 10 сільські, селищні і міські ради визначають на конкурсних засадах підприємства, установи, організації (балансоутримувачі), відповідальні за утримання об'єктів благоустрою. Як правило, "конкурсність" подібного відбору мало зрозуміла. Автори цього нормативного документа чітко визначили, що ці Правила не регулюють питання організації та порядку надання послуг із зберігання транспорт-них засобів (автомобілів, автобусів,  мотоциклів, моторолерів, мотоколясок, мопедів та причепів), що належать громадянам та юридичним особам, а також транзитних транспортних засобів, що здійснюють міжнародні та міжміські перевезення, організація та порядок надання яких встановлені Правилами зберігання транспортних засобів на автостоянках, затвердженими постановою Кабінету  Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 115.

Автопарковочні поняття

Дещо збільшився понятійний автопарковочний багаж. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
автоматичний в'їзний та виїзний термінал – система пристроїв, яка призначена для пропуску/випуску транспортних  засобів на майданчики/з майданчиків для паркування, і може бути обладнана приладом для сплати збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування – економічно обґрунтовані витрати оператора під час надання послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
відведені майданчики для паркування – майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306;
збір за паркування – місцевий збір за паркування транспортного засобу відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 20 травня 1993 р. № 56-93 "Про місцеві податки і збори";
місце для паркування – місце стоянки одного транспортного засобу на майданчику для паркування, позначене дорожньою розміткою відповідно до Правил  дорожнього руху;
оператор – суб'єкт господарювання, який здійснює обладнання і утримання майданчика для паркування;
паркувальний автомат – технічний пристрій, призначений для сплати збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування за допомогою спеціальних платіжних карток та готівкою;
паркування – розміщення транспортного засобу на майданчику для паркування;
платіжні документи – паркувальний талон або фіскальний чек, які посвідчують сплату збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
спеціальні платіжні картки – багаторазові платіжні засоби, за допомогою яких здійснюється сплата збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
спеціально обладнані майданчики для паркування – майданчики для паркування, розміщені поза межами проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та  обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху.
 
Паркування може бути платним або  безоплатним відповідно до рішення органу місцевого самоврядування або оператора. Контроль за виконанням цих Правил у частині забезпечення безпеки дорожнього руху на майданчиках для паркування здійснює Державтоінспекція МВС. Тому у випадку виникнення сумнівів щодо виконання такими парковками вимог безпеки дорожнього  руху варто викликати ДАІ МВС.

Розміщення майданчиків для паркування

Майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів. Розміщення майданчиків для паркування за  окремими адресами здійснюється у встановленому порядку органами місцевого самоврядування за погодженням з Держ-автоінспекцією МВС згідно з місцевими правилами забудови.
 
Під час розміщення майданчиків для паркування на вулицях і дорогах населених пунктів необхідно враховувати:
наявність та характеристики комунікацій та інженерних мереж;
умови для забезпечення безпеки дорожнього руху, зокрема видимості в плані та повздовжньому профілі;
параметри поперечних та поздовжніх ухилів;
розташування зелених насаджень;
стан покриття проїзної частини.

Забороняється розміщення майданчиків для паркування на вулицях з двома смугами руху завширшки менш як 7,5 м. Проектування, будівництво, реконструкція, ремонт та утримання майданчиків для паркування здійснюються з дотриманням вимог законодавства, державних будівельних норм, стандартів, технічних умов, інших нормативних документів та цих Правил.

Обладнання майданчиків для паркування

Майданчики для паркування обладнуються відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху. Відведені майданчики для паркування позначаються дорожніми знаками та  суцільною синьою (блакитною) смугою на проїзній частині і на бордюрі, який  відокремлює проїзну частину від пішохідної.

А з 1 січня 2012 року ці відведені майданчики для платного паркування обов'язково повинні бути обладнані паркувальними автоматами з розрахунку не менш як один автомат на 10 місць для паркування з обох боків уздовж проїзної частини вулиці, дороги або тротуару. Спеціально обладнані майданчики для паркування позначаються дорожніми знаками та розміткою. Такі майданчики для паркування можуть бути наземними, підземними, багаторівневими. Також з 1 січня 2012 року на спеціально обладнаних майданчиках для платного паркування обов'язково повинні бути встановлені автоматичні в'їзні та виїзні термінали. На спеціально обладнаних майданчиках для паркування у разі можливості встановлюється система відеоспостереження за рухом транспортних засобів на їх території і табло зі змінною інформацією про наявність вільних місць для паркування, яке розташовується на в'їзді. Відеоінформація повинна зберігатися не менш як один місяць. На спеціально обладнаних майданчиках для паркування можуть розміщуватися контрольно-пропускний пункт, приміщення для обслуговуючого персоналу, туалет тощо.

Підземні та багаторівневі спеціально  обладнані майданчики для паркування повинні мати на в'їзді схему розміщення місць для паркування, в'їздів та виїздів, у тому числі розміщення місць для паркування транспортних засобів загального призначення, якими керують інваліди, або транспортних засобів спеціального призначення, що їх  перевозять. Підземні та багаторівневі спеціально обладнані майданчики забезпечуються автоматичними установками пожежогасіння та пожежною сигналізацією. Паркувальні автомати і автоматичні в'їзні та виїзні термінали на майданчиках для платного паркування встановлюються стаціонарно. Не обладнуються паркувальними автоматами та автоматичними в'їзними та виїзними терміналами спеціально обладнані майданчики для платного паркування у разі їх призначення виключно для користувачів, які сплачують збір за паркування та вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування у безготівковій формі за договором про паркування протягом визначеного строку, але не менш як один місяць.

На майданчиках для платного паркування у доступному для ознайомлення користувачів місці розміщується інформація про:
оператора (найменування, адреса, контактні телефони);
розмір збору за паркування та вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування, спосіб оплати (готівковий або безготівковий).
Зазначена інформація надається відповідно до законодавства про мови, а також у разі потреби розміщується її переклад на англійську мову.

На майданчиках для паркування обов'язково облаштовуються місця (в обсязі 10 відсотків загальної кількості, але не менш як одне місце) передбаченого стандартами розміру, позначені дорожніми знаками та розміткою для паркування транспортних засобів загального призначення, якими керують інваліди, або транспортних засобів спеціального призначення, що їх перевозять. Відстань від в'їзду на майданчик для платного паркування до найближчого такого місця не повинна перевищувати 50 м. На місцях для паркування транспортних засобів загального призначення, якими керують інваліди, або транспортних засобів спеціального призначення, що їх перевозять, не можуть бути розміщені інші транспортні засоби. У разі паркування на місцях, призначених для паркування транспортних засобів загального призначення, якими керують інваліди, або транспортних засобів спеціального призначення, що їх перевозять, інших транспортних засобів, користувачі цих засобів несуть відповідальність згідно із законодавством.

Функціонування майданчиків  для паркування

Послуги з утримання майданчиків для платного паркування надаються оператором з метою використання таких майданчиків за призначенням, а також санітарного очищення, збереження та відновлення їх відповідно до законодавства, нормативів, норм, стандартів, порядків і правил з урахуванням вимог безпеки дорожнього руху. Перелік основних послуг з утримання майданчиків для платного паркування визначає Мінжитлокомунгосп.

Оператор зобов'язаний:
використовувати майданчик для паркування за призначенням;
обладнати майданчик для паркування відповідно до вимог цих Правил, Правил дорожнього руху, норм, нормативів, стандартів з урахуванням вимог безпеки дорожнього руху;
утримувати територію та під'їзні шляхи до майданчика для паркування у належному технічному та санітарному стані;
повідомляти органи Державтоінспекції МВС про виявлені порушення цих Правил;
здійснювати контроль за своєчасною сплатою вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
перераховувати кошти, отримані як збір за паркування, до місцевого бюджету;
надавати роз'яснення користувачам щодо застосування цих Правил;
організовувати навчання персоналу, який обслуговує майданчик для паркування;
забезпечувати безоплатно персонал, який обслуговує майданчик для паркування, спеціальним одягом з метою забезпечення його безпеки під час виконання службових обов'язків, а також безпеки дорожнього руху. Зразки спеціального одягу затверджує Мінжитлокомунгосп. Оператор не несе відповідальності за збереження транспортних засобів, розміщених на майданчиках для паркування.

Користувач зобов'язаний:
поставити транспортний засіб на місце для паркування відповідно до дорожньої розмітки та дорожніх знаків, а також з дотриманням вимог цих Правил і Правил дорожнього руху;
сплатити збір за паркування та вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування;
розмістити у лівому нижньому куті лобового скла транспортного засобу платіжний документ так, щоб забезпечити його видимість для перевірки;
після закінчення часу паркування, за який сплачено, звільнити місце паркування або сплатити збір за паркування та вартість послуг з утримання майданчика для платного паркування за час фактичного паркування. Допускається безоплатна стоянка транспортного засобу протягом 10 хвилин після закінчення часу паркування, за який сплачено. Режим роботи майданчиків для паркування, що перебувають у комунальній власності, встановлюють органи місцевого самоврядування, а приватних – оператор за погодженням з органами місцевого самоврядування. У разі коли внаслідок паркування транспортного засобу з порушенням цих Правил або Правил дорожнього руху буде пошкоджено майно оператора, житлово-комунального господарства, учасників дорожнього руху, зелені насадження, створено перешкоди виконанню робіт з утримання доріг,  інженерних мереж, будинків та споруд, розташованих уздовж дороги, користувач несе відповідальність згідно із законом.

Сплата збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування здійснюється:
шляхом придбання паркувального талону з визначеною тривалістю паркування, в якому зазначається дата та час розміщення транспортного засобу на майданчику для платного паркування;
готівкою або за допомогою спеціальної платіжної картки через паркувальний автомат чи автоматичний в'їзний та виїзний термінали.

У разі сплати збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування готівкою або за допомогою спеціальної платіжної картки через автоматичний в'їзний термінал користувач отримує паркувальний талон, на якому зазначено час в'їзду на майданчик для паркування, та сплачує за час паркування на  автоматичному виїзному терміналі відповідно до паркувального талону з отриманням фіскального чека. Сплата збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування підтверджується одним платіжним документом. Під час паркування на майданчику для платного паркування користувач сплачує збір за паркування, розмір якого встановлюється органами місцевого самоврядування згідно із законом, а також вартість надання послуг з утримання майданчиків для платного паркування. Вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування сплачується користувачем за кожну годину паркування згідно з тарифом, установленим (погодженим) виконавчими органами сільських, селищних, міських рад у порядку і межах, визначених законодавством, з урахуванням переліку основних послуг.

Неконституційні повноваження

Пунктом 31 Правил передбачено, що у разі повної або часткової несплати збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування оператор має право перешкоджати виїзду транспортного засобу з майданчика шляхом застосування спеціальних пристроїв-шлагбаумів або технічних  засобів для перешкоджання виїзду. Оператор може засвідчити відсутність платіжного документа на лобовому склі транспорт-ного засобу за допомогою фотозйомки. Як бачимо, даною нормою Кабмін обмежує громадян в реалізації їх конституційного права власності. Відповідно до статті 41 Конституції України: "Ніхто не може  бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є  непорушним". Хоча й право власності не є абсолютним, але його межі визначаються статтями 13 і 41 Конституції України, де визначається, що власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Пункт 7 частини 1 статті 92 Конституції проголошує, що виключно ЗАКОНАМИ визначається правовий режим власності. Також Конституційний Суд України неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що в основі правового режиму власності є конституційні положення, конкретизовані в законах, які можуть містити й певні особливості щодо врегулювання тих чи інших форм власності (рішення від 10 червня 2003 року № 11-рп/2003 у справі про  мораторій на примусову реалізацію майна, від 20 червня 2007 року № 5-рп/2007 у справі щодо кредиторів підприємств  комунальної форми власності).

Таким чином в Правилах передбачено, що оператор зобов'язаний розмістити на автоматичному в'їзному та виїзному терміналах або технічному засобі для перешкоджання виїзду номер безоплатного  багатоканального телефонного зв'язку, за яким користувач може звернутися до оператора щодо усунення перешкоди для виїзду транспортного засобу з майданчика для платного паркування. Диспетчерська служба оператора зобов'язана підтвердити користувачу час прийняття звернення.  Також диспетчерська служба оператора зобов'язана здійснювати технічний аудіозапис та вести реєстр звернень користувачів із зазначенням інформації про  користувача та час його звернення до оператора щодо усунення перешкоди для  виїзду транспортного засобу з майданчика для платного паркування. На звернення користувача представник оператора зобов'язаний прибути протягом однієї години.

Після перевірки сплати користувачем збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування, а також вартості застосування технічних засобів для перешкоджання виїзду представник оператора зобов'язаний усунути перешкоду для виїзду транспорт-ного засобу з майданчика. Вартість застосування технічних засобів для перешкоджання виїзду розраховується за  методикою, яку ще не опублікували. У разі прибуття представника оператора на звернення користувача пізніше, ніж через одну годину, користувач має право не сплачувати вартість послуг з утримання майданчиків для платного паркування.
 
Якщо користувач відмовився сплатити збір за паркування та вартість послуг з  утримання майданчиків для платного паркування, а також вартість застосування технічних засобів для перешкоджання  виїзду, представник оператора складає відповідний акт за формою, встановленою Мінжитлокомунгоспом, який підписують два свідки, користувач та представник оператора, і усуває перешкоду для виїзду транспортного засобу з майданчика. У такому разі питання сплати збору за паркування та вартості послуг з утримання майданчиків для платного паркування, а також вартості застосування технічних засобів для перешкоджання виїзду з майданчика вирішується у судовому порядку. Підсумовуючи вище зазначене, варто відмітити, що на день виходу цього номера "АвтоТеми" в окружному адміністративному суді міста Києва відкрито два провадження проти Кабінету Міністрів України про визнання незаконними частини норм Правил паркування транспортних засобів.  Таким чином здійснюються спроби проти-стояння протизаконним зазіханням на конституційні права людини і громадянина.