Не все так просто зробити як записати.

Система випуску може візуально перевірятися будь-яким працівником ДАІ
Система випуску може візуально перевірятися будь-яким працівником ДАІ
АКТ ПЕРЕВІРКИ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ КОЛІСНОГО ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ № ___________
АКТ ПЕРЕВІРКИ ТЕХНІЧНОГО СТАНУ КОЛІСНОГО ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ № ___________

Не все так просто зробити як записати. В цій істині неодноразово переконуються нормотворчі органи. Поспішність і непослідовність у нормотворчій діяльності стають вже звичним явищем. А щодо деяких державних органів це починає сприйматися як норма. Прийняли, а потім дивляться чи працює воно у житті чи ні.

Законом України від 30.06.1993р. №3353-XII "Про дорожній рух" (далі – ЗУ "Про дорожній рух") встановлено, що технічний стан ТЗ, які перебувають в експлуатації, у частині, що стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, має відповідати правилам, нормативам і стандартам, затвердженим у встановленому порядку.
Обов'язок щодо забезпечення належного технічного стану ТЗ покладається на їх власників або інших осіб, які їх експлуатують, згідно з чинним законодавством. А відповідно до статті 16 цього Закону водій зобов'язаний перевірити перед виїздом на дорогу технічний стан свого ТЗ та стежити за ним у дорозі.

На виконання вище зазначеного Закону 13
листопада 2008 року в своєму наказі №534 (далі – Порядок №534) керівництво Міністерства внутрішніх справ (далі – МВС) надало своїм підлеглим (ДАІ) право контролю за технічним станом колісних ТЗ під час їх експлуатації, тобто фактично проводити техогляд ТЗ безпосередньо на дорогах. Це право завуалювали під словами "перевірка технічного стану колісних ТЗ". Займатися цим повинні були "працівники автомобільно-технічної інспекції" (АТІ) в період між техоглядами.

Таким чином, якби при візуальній перевірці системи впуску, зовнішніх світлових приладів, коліс (шин), підвіски, шасі, наявності підтікання палива та/або оливи працівники АТІ виявили, що хоча б щось одне із зазначеного переліку не відповідає вимогам, то вони могли б:
1. Заборонити експлуатацію ТЗ;
2. Притягнути до адміністративної відповідальності.
Зрозуміло, що такі нововведення на дорогах, м'яко кажучи, не у всьому відповідають чинним Законам. Тому наказом МВС України від 30.12.2008 р. №697 у цей "дорожній техоглядний порядок" внесли ряд змін, про які і піде мова у цій статті.

Хто і Кого перевірятиме
Усвідомивши складність відокремлення автомобільно-технічної інспекції, МВС вирішило, не створюючи собі зайвих проблем, уповноважити на ці перевірки всіх працівників ДАІ. Які ж наслідки це може мати для водіїв?
Завдяки цьому порядку працівники ДАІ згадали про одну із підстав для того, щоб зупинити ТЗ – "виявлено технічну несправність". Чому згадали? Тому що ця підстава у них була і до прийняття цього Порядку (у міліції – з 1993 р., а в ДАІ – з 1997 р.). Згідно пункту 4 статті 4 "Положення про ДАІ" Державтоінспекція здійснює контроль за дотриманням власниками (володарями, згідно тимчасового реєстраційного талону, довіреності) ТЗ, а також громадянами, посадовими і службовими особами вимог ЗУ "Про дорожній рух", правил, норм та стандартів з питань забезпечення безпеки дорожнього руху.

Абзац 1 пункту 21 статті 11 Закону України від 20.12.1990 р. №565 "Про міліцію" (далі – ЗУ "Про міліцію") надає право працівникам міліції (в тому числі і співробітникам ДАІ):
 I. Обмежувати або забороняти рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних доріг у випадках:
· затримання злочинців,
· при аваріях,
· інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров'ю людей.
 II. Зупиняти ТЗ у разі:
· порушення правил дорожнього руху (далі – ПДР),
· наявних ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища,
· при наявності даних про те, що він використовується з протиправною метою.
 III. Оглядати ТЗ і перевіряти у водіїв документи:
· на право користування й керування ТЗ,
· дорожні листи і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам,
· поліс обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ,
· ліцензійної картки на ТЗ (у випадках, передбачених законодавством).

Як бачимо, перелік підстав для зупинки ТЗ працівниками міліції має положення щодо наявності ознак, які свідчать про технічну несправність ТЗ або забруднення ним навколишнього середовища. Але, що позитивно для водіїв, завдяки новій редакції Порядку № 534 ця підстава для зупинки ТЗ стала чітко регламентованою.

Чітка регламентація полягає в тому, що визначили конкретний перелік технічних несправностей, які можна визначити візуально і, відповідно, зупинивши, притягнути до адміністративної відповідальності. Цей перелік водіям важливо знати. Це для того, щоб уникнути випадків, коли працівник ДАІ візуально виявивши підтікання мастила, "виписує" штраф від 340 до 425 грн. Тому що згідно нової редакції із переліку того, що працівники ДАІ можуть перевіряти на предмет не відповідності вимогам виключено підвіску, шасі, та підтікання палива та/або оливи.

За загальним правилом цього Порядку на автомобільних дорогах і вулицях можуть бути перевірені колісні ТЗ незалежно від їх призначення, місця реєстрації та належності. Але є і виключення з цього правила. Новий Порядок №534 містить перелік ТЗ, які не можуть бути перевірені. До них відносяться автомобілі: швидкої медичної допомоги, оперативних та аварійно-рятувальних служб, військових і дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, а також тих, що рухаються в колонах.

Вимоги до дорожнього техогляду
Перевірка технічного стану автобусів, що здійснюють перевезення пасажирів за встановленими маршрутами, проводиться в місцях їх стоянки або в початкових, проміжних чи кінцевих пунктах маршруту, з дотриманням вимог абзацу першого пункту 21 статті 11 Закону України "Про міліцію".
Перевірка технічного стану КТЗ здійснюється в місцях, де їх зупинка і стоянка не заборонені ПДР та вони не створюють перешкоди в дорожньому русі іншим учасникам.
Зупинення і перевірка КТЗ здійснюється у випадку наявних ознак, що свідчать про їх технічну несправність або забруднення ними навколишнього середовища, відповідно до вимог абзацу першого пункту 21 статті 11 Закону України "Про міліцію" та з дотриманням заходів особистої безпеки.

Час на проведення перевірки одного КТЗ не повинен перевищувати 20 хв.
Технічний стан та обладнання КТЗ під час їх експлуатації перевіряється візуально та з використанням засобів вимірювальної техніки відповідно до ДСТУ 3649-97 "Засоби транспортні дорожні. Експлуатаційні вимоги безпеки до технічного стану та методи контролю" без втручання в роботу (розбирання) вузлів та агрегатів КТЗ, які перевіряються.
У разі незгоди водія з результатами перевірки КТЗ, а також перевірки КТЗ, які належать іноземцям, застосовуються засоби фото- і кінозйомки, відеозйомки для збереження результатів цієї перевірки.

Візуально перевіряються наступні складові частини колісних ТЗ:
· система випуску (вихлопна труба);
· зовнішні світлові прилади та сигналізації (габаритні ліхтарі, світлові покажчики поворотів);
· колеса/шини;
· переобладнання.
З використанням засобів вимірювальної техніки перевіряються наступні складові частини колісних ТЗ:
· гальмова система та її складники;
·  вміст СН/димність випускних газів дизельного двигуна;
· вміст СО (паливо: бензин, природний газ або зріджений нафтовий газ);
·  рульове керування та його складники;
· зовнішні світлові прилади та сигналізації.

За результатами перевірки складається Акт перевірки технічного стану колісного транспортного засобу (далі – Акт перевірки) (Додаток №1), копія якого надається водієві колісного ТЗ. Складений працівником ДАІ Акт перевірки не є підставою для оформлення результатів проведення державного технічного огляду.
У разі виявлення таких технічних несправностей складових частин колісних ТЗ як:
· гальмова система та її складники;
· вміст СН/димність випускних газів дизельного двигуна;
· вміст СО (паливо: бензин, природний газ або зріджений нафтовий газ);
· рульове керування та його складники;
· колеса/шини;
· переобладнання,
працівник ДАІ робить відповідну відмітку у пункті 16 Акта перевірки ("Короткий опис несправностей"), а також складає протокол про адміністративне правопорушення.
Здійснення контролю технічного стану колісних ТЗ під час їх експлуатації не належить до переліку платних послуг, які можуть надаватися органами та підрозділами МВС, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2007 року №795, і кошти за це не стягуються.
Результати перевірки, проведеної працівником ДАІ, можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Порядок складання Акта перевірки колісного ТЗ
Записи в Акті перевірки мають бути чіткими, розбірливими, а прізвище, ім'я та по батькові водія КТЗ, його місце проживання, а також прізвище, ім'я та по батькові особи, яка склала Акт перевірки, записуються друкованими літерами.

У пункті 14 Акта перевірки під час перевірки технічного стану заповнюються підпункти a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, в одній з трьох граф (перевірено, не перевірено, не відповідає вимогам) проставляється відмітка "Х" у таких випадках:
- у разі, якщо перевірка технічного стану щодо зазначених пунктів проводилася, то в першій графі (перевірено) проставляється відмітка "Х";
- якщо перевірка не проводилась, відмітка "Х" проставляється у другій графі (не перевірено);
- у разі виявлення технічних несправностей або переобладнання КТЗ з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів відмітка "Х" проставляється у третій графі (не відповідає вимогам).

У пункті 16 Акта перевірки працівник ДАІ зазначає короткий опис несправностей, які виявлені під час перевірки, а також у разі застосування засобів фото- і кінозйомки, відеозйомки – проставляє про це відповідну відмітку.

У разі коли перевірка технічного стану проводилася з використанням засобів фото- і кінозйомки, відеозйомки матеріали фото- і кінозйомки, відеозйомки долучаються до оригіналу Акта перевірки і є його невід'ємною частиною. На кожному матеріалі зазначаються дата і час зйомки, дублюється інформація, визначена у пунктах 4-12 протоколу, а також якому з підпунктів пункту 15 вони відповідають.
У складеному Акті перевірки працівник ДАІ ставить свій підпис та особистий штамп.

Порядок обліку та зберігання матеріалів
Складені акти перевірки та матеріали фото- і кінозйомки, відеозйомки, якщо такі робились під час перевірки (далі – матеріали), протягом доби реєструються в підрозділі Державтоінспекції.
Складений Акт перевірки на колісний ТЗ, зареєстрований в іншій місцевості, у триденний термін разом з іншими матеріалами направляється до підрозділу Державтоінспекції за місцем державної реєстрації КТЗ.
У разі виявлення у колісних ТЗ, що належать іноземцям, технічних несправностей та переобладнання колісного ТЗ з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, перелічених у підпунктах a, c, d, e, g, h пункту 14 Акта перевірки, копія протоколу про адміністративне правопорушення в триденний термін разом з копіями матеріалів перевірки надсилаються до МВС.

Контроль за дотриманням порядку обліку, зберігання матеріалів перевірки технічного стану КТЗ покладається на керівника відділу (відділення) ДАІ.
Справи з матеріалами перевірок технічного стану КТЗ зберігаються протягом трьох років.

Таким чином, на сьогоднішній день всі працівники ДАІ є уповноваженими на перевірки технічного стану ТЗ, які перебувають в експлуатації безпосередньо на дорогах, визначені конкретні випадки (підстави) для проведення цих перевірок, а також виключено із переліку того, що вони можуть перевіряти на предмет невідповідності вимогам підвіску, шасі, та підтікання палива та/або оливи.