АвтоГарантія (Часть 1)

Щасливий власник нового автомобіля відрізняється від власника б/в автомобіля відчуттям впевненості і підтримки від сили слова "гарантія"
Щасливий власник нового автомобіля відрізняється від власника б/в автомобіля відчуттям впевненості і підтримки від сили слова "гарантія"
Щасливий власник нового автомобіля відрізняється від власника б/в автомобіля відчуттям впевненості і підтримки від сили слова "гарантія"
Необхідна інформація про придбаний Споживачем ДТЗ доводиться Виробником (Продавцем) до відома Споживачу в експлуатаційній документації на ДТЗ, що додається до нього
Необхідна інформація про придбаний Споживачем ДТЗ доводиться Виробником (Продавцем) до відома Споживачу в експлуатаційній документації на ДТЗ, що додається до нього
У разі зміни власників гарантійний термін на ДТЗ визначається від дати його продажу першому власнику, зазначеному в Сервісній книжці, але не переривається з переходом автомобіля до нового власника
У разі зміни власників гарантійний термін на ДТЗ визначається від дати його продажу першому власнику, зазначеному в Сервісній книжці, але не переривається з переходом автомобіля до нового власника

Чим відрізняється щасливий власник нового автомобіля і власник автомобіля, що був у використанні? Правильно – відчуттям впевненості і підтримки від сили слова "гарантія". Це слово додає неабиякого оптимізму автовласникам. Але не все так просто з гарантійними питаннями, як про них говорять. Існує багато недомовок з боку менеджерів автосалонів, через незнання яких впевнений в гарантійному захисті автовласник може отримати велике розчарування. Кожен, хто купував автомобіль, чув про гарантію, але не кожен знає як цю гарантію отримати і що до неї входить. Про те, що таке АвтоГарантія та як уберегти себе від подібних ризиків, піде мова в даній статті.

Встановлення додаткового обладнання
Придбали автомобіль, а через три місяці – застукав двигун, потекла коробка, зламалося зчеплення… І ось тут власник згадує, що менеджер автосалону щось говорив про гарантію. Але звернувшись на станцію гарантійного ремонту він дізнається, що його автомобіль не підлягає такому ремонту.
При придбанні автомобілів у салонах багато кому приходилось чути від менеджерів цих автосалонів попередження, що під час гарантійного обслуговування ніде, крім СТО продавця, нічого нового встановлювати не можна. А це, як правило, сигналізація, музика, тонування, шумовіброізоляція і тому подібне. В такому випадку повністю втрачається гарантія на весь автомобіль. Встановлення додаткового обладнання – це практично будь-яка зміна базової комплектації нового автомобіля.
Тому, коли при придбанні нового автомобіля справа доходить до оплати, то "згадують" про нові суми, які також потрібно оплатити. Ці витрати зазвичай називають "додатковим обладнанням", яке досить часто не зовсім таке, яке хотілося б мати автовласнику. Все це призводить до монополії СТО, пов'язаних з автосалонами. Як цьому протидіяти і економити свої гроші від зайвих витрат? Чи є такі дії законними?

Збереження гарантії
Питання збереження умов гарантії на автомобіль потрібно досить чітко з'ясувати при виборі автосалону для придбання автомобіля і при виборі спеціалізованого СТО чи інсталяційної студії для встановлення додаткового обладнання. На одні й ті ж самі марки автомобілей в залежності від місця придбання умови збереження гарантії можуть бути різними.
Тут ми виділяємо суворий підхід і лояльний підхід.

Відповідно до суворого підходу, для того щоб зберегти гарантію необхідно встановлювати додаткове обладнання виключно в технічних центрах при автосалонах. Тобто гарантія збережеться тільки на автомобілі, які побували в руках майстрів власних техцентрів. Такі техцентри, як правило, розміщуються поряд з автосалонами. Саме тому суворий підхід щодо жорсткої прив'язки місця проведення інсталяційних робіт до власних сервісних центрів досить сильно насторожує. З цього слідує, що до вибору автосалону потрібно підходити досить серйозно.

Лояльний підхід досить демократичний по відношенню до власників автомобілів. При такому підході в автосалоні лише м'яко рекомендують звертатися у власний сервіс, і при цьому лояльно відносяться до встановлення додаткового обладнання у інших сертифікованих центрах.

Але важливо звернути увагу, чи сертифікований такий техцентр, чи ні. Сертифікованим техцентром вважається той, який отримав ліцензію (дозвіл), тобто пройшов сертифікацію на відповідність якості робіт державним стандартам. Перевага наявності такого сертифікату полягає в тому, що інсталяційний центр має право встановлювати додаткове обладнання в автомобілі із збереженням гарантії. Але при виникненні будь-якої поломки в період гарантійного покриття буде проводитись обов'язкова експертиза. Суть такої експертизи полягає у встановленні причинно-наслідкового зв'язку. Спеціалісти техцентру автосалону перевіряють, чи виникла несправність внаслідок робіт інсталяційної студії, в такому випадку в продовженні гарантії можуть відмовити, чи встановлюється відсутність взаємозв'язку між цими подіями, – тоді проблем із продовженням гарантії не виникає.
Нормативне регулювання Наказом Міністерства промислової політики України від 29.12.2004, № 721 "Про затвердження Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни дорожніх транспортних засобів" був затверджений Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни дорожніх транспортних засобів (далі – Порядок №721).
Цей Порядок №721 має для нас велике значення, тому що він визначає відносини між власниками (далі – Споживач) дорожніх транспортних засобів (далі – ДТЗ) та суб'єктами господарювання, в тому числі тими, що здійснюють роздрібну торгівлю ДТЗ, тобто автосалони (далі – Продавець), підприємствами-виробниками ДТЗ (далі – Виробник) та виконавцями робіт із технічного обслуговування і гарантійного ремонту ДТЗ (далі – Виконавець).
Взаємовідносини Виробника, Продавця, Виконавця визначаються відповідними договорами, які все ж таки потрібно читати.

У разі відсутності договірних відносин між Виробником, Продавцем, Виконавцем щодо гарантійного ремонту ДТЗ, гарантійний ремонт ДТЗ забезпечує Продавець.
Роботи з технічного обслуговування ДТЗ в період гарантійного терміну експлуатації або його гарантійного ремонту здійснюються з оформленням акта передання-прийняття ДТЗ та наряду-замовлення згідно з Правилами надання послуг з технічного обслуговування і ремонту автомобільних транспортних засобів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 11.11.2002, № 792, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 17.02.2003 за № 122/7443, зі змінами і доповненнями (далі – Правила роздрібної торгівлі ДТЗ).

АвтоГарантійні поняття
Важливо знати значення понять, які вживаються у цьому Порядку:
гарантійний термін експлуатації – термін, протягом якого за умови дотримання Споживачем вимог експлуатаційної документації на ДТЗ гарантується його використання за призначенням і протягом якого Виробник (Продавець) виконує гарантійні зобов'язання. Призначення ДТЗ визначається у експлуатаційній документації, яка додається до нього;
недолік – окрема невідповідність ДТЗ вимогам нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до нього, а також інформації про ДТЗ, яка надана Виробником (Виконавцем, Продавцем);
істотний недолік – такий недолік, що робить неможливим або недопустимим використання ДТЗ відповідно до його призначення, або такий, що може представляти загрозу для життя Споживача чи інших людей, або такий, для усунення якого необхідні великі витрати праці й часу та який проявляється неодноразово після усунення;
передпродажна підготовка ДТЗ – комплекс операцій із підготовки ДТЗ до експлуатації, а також із виявлення та усунення недоліків, що виникли у процесі його транспортування й зберігання. Обсяг і перелік операцій передпродажної підготовки ДТЗ встановлюється Виробником;
технічне обслуговування – комплекс операцій з підтримання роботоздатності та справності ДТЗ при використанні його за призначенням протягом гарантійного терміну експлуатації. Перелік та обсяг операцій з технічного обслуговування, а також періодичність обслуговування встановлюються Виробником у експлуатаційній документації на ДТЗ, зокрема в Сервісній книжці або в документах, що її замінюють;
гарантійний ремонт – комплекс операцій із відновлення справності і робото-здатності ДТЗ або його складових частин, які спричинені недоліками, протягом гарантійного терміну експлуатації ДТЗ. У цьому випадку використовуються виключно ті матеріали та запасні частини, що рекомендовані Виробником.

Гарантійні зобов'язання і гарантійний термін
Гарантійні зобов'язання і гарантійний термін експлуатації ДТЗ встановлюються Виробником або Продавцем. Тому часом і зустрічаються різні гарантійні зобов'язання і різні гарантійні терміни в різних автосалонах на один і той самий автомобіль. 
Гарантійний термін, встановлений Продавцем, не може бути меншим, ніж встановлений Виробником. Тому потрібно одразу порівняти ці терміни. 
Важливо пам'ятати, що термін гарантії на складові частини, запчастини, встановлені під час гарантійного ремонту, збігає одночасно з вичерпанням гарантійних зобов'язань Виробника (Продавця) на ДТЗ, якщо інше не визначено в договорі купівлі-продажу ДТЗ. Тобто, в принципі, від цього правила можуть відступати.

Необхідна інформація про придбаний Споживачем ДТЗ доводиться Виробником (Продавцем) до відома Споживачу в експлуатаційній документації на ДТЗ, що додається до нього.
Гарантійні зобов'язання Виробника (Продавця), гарантійний термін експлуатації, а також умови, за яких вони втрачають силу, наводяться в експлуатаційній документації на ДТЗ або в Сервісній книжці, якщо інше не визначено в договорі купівлі-продажу ДТЗ.

АвтоГарантійні документи
В експлуатаційній документації на ДТЗ зазначається:
- найменування ДТЗ (марка, тип, модель, версія);
- найменування та реквізити нормативних документів, вимогам яких повинен відповідати ДТЗ, або реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності;
-  основні споживчі властивості ДТЗ;
- інформація щодо властивостей ДТЗ, які за певних умов можуть справляти небезпечний вплив на життя, здоров'я, майно Споживача та довкілля, а також можливі наслідки такого впливу.
Експлуатаційна документація на ДТЗ іноземного походження, що ввозяться до України, повинна бути викладена державною мовою.
До експлуатаційних документів належать текстові, графічні конструкторські документи, які окремо або разом дають можливість ознайомитися із споживчими властивостями ДТЗ і в яких визначаються правила його експлуатації.
Сервісна книжка розробляється Виробником ДТЗ або Виробником ДТЗ спільно із Продавцем, або безпосередньо Продавцем ДТЗ відповідно до регламенту Виробника та має містити:
- найменування та місцезнаходження Виробника ДТЗ;
- найменування ДТЗ (марка, тип, модель, версія);
- ідентифікаційний номер ДТЗ, номер двигуна;
- найменування, місцезнаходження Продавця та дату продажу ДТЗ;
- прізвище, ім'я, по батькові власника ДТЗ та його місце проживання, місце для відмітки про зміну власника ДТЗ;
-  перелік робіт із передпродажної підготовки ДТЗ та відривний талон про проведення передпродажної підготовки ДТЗ;
- перелік і обсяг операцій з технічного обслуговування ДТЗ та місце для відміток про його виконання;
- місце для відміток про виконання гарантійного ремонту ДТЗ;
-  умови, за яких Споживач втрачає право на виконання Виробником (Продавцем) гарантійних зобов'язань щодо його ДТЗ;
- відмітку про подовження терміну гарантійних зобов'язань Виробника (Продавця);
- місцезнаходження і телефони пунктів сервісної мережі, які виконують технічне обслуговування і гарантійний ремонт ДТЗ.

Гарантійний термін експлуатації ДТЗ відраховується від дати його продажу Споживачеві.
Гарантійний термін експлуатації визначається в місяцях і (або) в кілометрах пробігу ДТЗ. Наприклад, записують – "гарантія діє протягом трьох років або 100 тис. км пробігу".
Гарантійний термін експлуатації збільшується на час перебування ДТЗ у гарантійному ремонті. Означений час обчислюється від дати, коли Споживач передав Виконавцю (Продавцю, Виробнику) ДТЗ з вимогою про усунення недоліків.
Закінченням терміну гарантійного ремонту вважається дата, коли уповноважена особа Виконавця зробила у наряді-замовленні відмітку про виконання гарантійного ремонту, якщо інше не визначено у договорі або наряді-замовленні.
У разі зміни власників гарантійний термін на ДТЗ визначається від дати його продажу першому власнику, зазначеному в Сервісній книжці, але не переривається з переходом автомобіля до нового власника.
Забезпечення використання ДТЗ за призначенням у гарантійний термін експлуатації досягається виконанням комплексу робіт із передпродажної підготовки ДТЗ, його технічного обслуговування і гарантійного ремонту.

Права і обов'язки учасників АвтоГарантійних відносин
Продавець здійснює торгівлю ДТЗ згідно з Правилами роздрібної торгівлі ДТЗ, забезпечуючи відповідні умови для зберігання ДТЗ та виконання робіт із передпродажної підготовки.
Продавець зобов'язаний видати кожному Споживачеві експлуатаційну документацію на ДТЗ та оформлену Сервісну книжку з переліком місцезнаходжень і телефонів пунктів сервісної мережі, що виконують технічне обслуговування і гарантійний ремонт ДТЗ, реалізованих Продавцем, а також у присутності Споживача здійснити перевірку комплектності ДТЗ і його споживчих властивостей.
У разі відсутності сервісних пунктів, які провадять технічне обслуговування і гарантійний ремонт реалізованих Продавцем ДТЗ, Продавець зобов'язаний самостійно забезпечити технічне обслуговування і гарантійний ремонт ДТЗ відповідно до вимог Виробника ДТЗ, що обумовлюється відповідним договором зі Споживачем.

Виробник:
- самостійно створює сервісну мережу пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту ДТЗ або на підставі договірних відносин доручає її створення Продавцям чи іншим суб'єктам підприємницької діяльності (надалі – Виконавці);
- забезпечує свою сервісну мережу пунктів технічного обслуговування та гарантійного ремонту ДТЗ запасними частинами в необхідних обсягах і номенклатурі, технологічною документацією на обслуговування і ремонт ДТЗ, необхідним спеціалізованим інструментом і устаткуванням, організує навчання персоналу Виконавця.
Виконавець забезпечує проведення технічного обслуговування та гарантійного ремонту ДТЗ, наданих Споживачем.

Будь-який пункт сервісної мережі Виробника (Продавця), зазначений у Сервісній книжці, приймає ДТЗ на технічне обслуговування або гарантійний ремонт незалежно від того, яким Продавцем цей ДТЗ було продано.
Споживач зобов'язаний забезпечувати експлуатацію ДТЗ згідно з вимогами експлуатаційної документації.

У разі виходу ДТЗ з ладу внаслідок порушення Споживачем вимог експлуатаційної документації на ДТЗ, проведення модернізації ДТЗ, його технічного обслуговування чи ремонту поза сервісними пунктами, вказаними в Сервісній книжці, а також у разі відсутності передбачених Виробником пломб на ньому, Споживач втрачає право вимагати виконання Виробником (Продавцем) гарантійних зобов'язань щодо його ДТЗ.