Про транспортний податок

Для того щоб уберегтися від необґрунтованих витрат, пов'язаних із автомобілем, потрібно знати деякі юридичні тонкощі

Чи потрібно платити транспортний податок за період, коли автомобіль був знятий з обліку? Чи потрібно платити штраф за прострочення строку його реєстрації?

У відповідності до ст. 1 Закону України від 11.12.1991, № 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів",  – "Платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі – юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі – фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспорт-них засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до ст. 2 цього Закону є об'єктами оподаткування".

Якщо транспортний засіб знятий з обліку у встановленому порядку, то необхідність сплачувати за нього податок зникає. Це також підтверджується  листом Державної податкової адміністрації, від 05.10.2001, № 2814/6/17-0515 "Щодо зменшення податку з власників транспортних засобів на вантажні автомобілі старого випуску". А саме: "Податок з власників транспортних засобів не справляється за транспортні засоби, якщо вони не знаходяться на обліку у ДАІ або інших органах, які проводять їх реєстрацію, перереєстрацію, техогляд". Але це лише податкове роз'яснення ДПАУ, а закони та інші підзаконні акти на це запитання прямої відповіді не дають.

Навіть у випадку, якщо податкова буде суперечити собі (що досить часто буває), наполягаючи на сплаті транспорт-ного податку за вказаний період, відповідно до пункту 5.2.1  Закону України від 21.12.2000, № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі – ЗУ 2181), платити його необхідно лише після отримання відповідного рішення-повідомлення. Також після отримання цього рішення-повідомлення, його можна оскаржити. Відповідно до п. 5.2.2 ЗУ 2181, у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган невірно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу із скаргою про перегляд цього рішення, яка подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати.

Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. Контролюючий орган зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів від дня отримання скарги платника податків на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. У разі коли контролюючий орган надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою до контролюючого органу вищого рівня, а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги – до контролюючого органу вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для відповіді на нього.

Що стосується прострочення з постановкою на облік автомобіля, за плином строку тимчасової реєстрації, то згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998, № 1388 "Про затверд-ження Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок" експлуатація транспортних засобів, не зареєстрованих у підрозділах ДАІ, а також без номерного знаку "Транзит" забороняється.

Тобто, якщо автомобіль не експлуатувався – все нормально. Стягнення штрафу за "прострочення" при постановці на облік транспортного засобу законодавчо не передбачено. Такий транспортний засіб заборонено експлуатувати. Але штраф може стягуватися за керування водіями транспортними засобами, не зареєстрованими або не перереєстрованими в установленому порядку, без номерного знаку або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерним знаком, закріпленим у не встановленому для цього місці, закритим  іншими предметами чи забрудненим, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 м, перевернутим чи неосвітленим, а також без талона про проходження державного технічного огляду чи з талоном, що не належить цьому засобу або не відповідає вимогам стандарту. З цього слідує, що відповідно ч. 5. ст. 121 Кодексу про адміністративні правопорушення, керування незареєстрованим автомобілем тягне за собою накладення штрафу від 10 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 170 до 255 грн.).

Отже, за знятий з реєстрації автомобіль транспортний податок і штраф за прострочення з його постановкою на облік платити не потрібно.