Новації техогляду 2009 (Правові тонкощі)

З 1 січня 2009 року набрав чинності новий порядок техогляду ТЗ
З 1 січня 2009 року набрав чинності новий порядок техогляду ТЗ
З 1 січня 2009 року набрав чинності новий порядок техогляду ТЗ
За останні роки у багатьох жителів України з'явилися нові улюбленці
За останні роки у багатьох жителів України з'явилися нові улюбленці
Техогляд ТЗ проводиться будь-якими акредитованими СТО незалежно від місця реєстрації автомобіля
Техогляд ТЗ проводиться будь-якими акредитованими СТО незалежно від місця реєстрації автомобіля
При проходженні техогляду здійснюється перевірка даних про ТЗ та його власника в автоматизованих інформаційних системах ДАІ
При проходженні техогляду здійснюється перевірка даних про ТЗ та його власника в автоматизованих інформаційних системах ДАІ
Не сплатиш штрафи – техогляду не буде
Не сплатиш штрафи – техогляду не буде

За останні роки у багатьох жителів України з'явилися нові улюбленці – "чотирьохколісні друзі". Догляд за ними потребує немалої уваги та особливих знань. Зокрема, крім того щоб час від часу помити свій автомобіль чи провести його профілактичний ремонт, виникає потреба пройти державний технічний огляд (далі – техогляд).

Для того щоб пройти техогляд в 2009 році, слід мати на увазі, що з 1 січня 2009 року набрав чинності новий "техоглядний" порядок, що був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2008 р., №606 (далі – Порядок №606).

Обов'язок проходження техогляду встановлений Законом, а саме відповідно до нової редакції (від 24.09.2008 р.) частини 1 статті 35 ЗУ "Про дорожній рух", транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі, а також причепи (напівпричепи) до них підлягають обов'язковому державному технічному огляду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а саме за №606, від 09.07.2008 р. Згідно цієї норми Закону забороняється експлуатація ТЗ, що не пройшли обов'язкового чергового державного технічного огляду.

Також обов'язково мати і сам талон про проходження техогляду. Хоча пунктом 2.1. ПДР (перелік документів, які водій ТЗ повинен мати при собі) талон техогляду не передбачений як такий, що водій повинен мати при собі, але його обов'язковість встановлена пунктом 13 нового Порядку №606. В цьому пункті встановлено, що талон техогляду закріплюється в правому нижньому кутку вітрового скла ТЗ. І лише у разі, коли у конструкції ТЗ вітрове скло не передбачено, талон зберігається у власника разом з реєстраційними документами. У технічному паспорті старого зразка працівник ДАІ робить також запис "Техогляд проведено" і ставить свій підпис та особистий штамп.

Експлуатація ТЗ без талона, виданого в установленому порядку, з талоном, строк дії якого закінчився, або з талоном, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандарту або є підроблений, забороняється.
Новий "техоглядний" порядок

Дія нового Порядку № 606 поширюється на всіх фізичних та юридичних осіб, які є власниками ТЗ чи експлуатують їх. Уповноважені власниками ТЗ особи (наприклад, водії за довіреністю) виконують їх обов'язки та реалізують їх права у межах своїх повноважень.

Згідно нового Порядку № 606 техогляд ТЗ передбачає:
– перевірку технічного стану ТЗ суб'єктами господарювання;
– контроль Державтоінспекцією правомірності експлуатації ТЗ та допуску їх до участі в дорожньому русі, а водіїв ТЗ – до керування ними, а також оформлення результатів проведення техогляду.
Кабінет Міністрів України (далі – КМУ) очікує, що відповідно до нового Порядку №606, техогляд сприятиме:
1. перевірці:
– відповідності технічного стану ТЗ вимогам законодавства у сфері безпеки дорожнього руху та екологічної безпеки;
– правомірності експлуатації ТЗ (чинність посвідчення водія, відсутності у водія медичних протипоказань до керування ТЗ відповідної категорії, справжності реєстраційних документів, відповідність номерних знаків вимогам стандартів);
2. забезпеченню:
– дотримання вимог законодавства щодо сплати податку з власників ТЗ (транспортний збір);
3. запобіганню:
– вчиненню злочинів і адміністративних правопорушень, пов'язаних з експлуатацією ТЗ;
4. виявленню:
– пошкоджень, підробки або відсутності ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ – кузова, шасі, рами, двигуна;
– порушень вимог щодо їх переобладнання і порядку встановлення та використання спеціальних світлових і (або) звукових сигнальних пристроїв;
5. веденню:
– державного обліку проходження техогляду (що передбачає реєстрацію, накопичення, узагальнення, зберігання та передачу інформації про допуск ТЗ до участі в дорожньому русі, а водіїв ТЗ – до керування ними).
Чи реалізує цей Порядок очікування КМУ буде видно з часом, але однозначно можна сказати, що тепер техогляд – це не тільки перевірка технічного стану автомобіля, а ще й "контроль за наявністю полісів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; внесенням власниками транспортних засобів обов'язкових платежів, у тому числі податку з власників транспортних засобів; сплатою штрафів за порушення правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, а також за своєчасністю проходження медичного огляду водіями". Ось таким чином на ДАІ, як на міліцію в цілому, поклали ряд нехарактерних для її призначення повноважень, в тому числі стягувати (змушувати сплачувати) штрафи, чим повинна займатися Виконавча служба.

Техогляд і перевірка: хто проводить?
Відповідно до статті 35 ЗУ "Про дорожній рух" державний техогляд ТЗ, що зареєстровані в підрозділах ДАІ МВС України, здійснюється цими підрозділами, а перевірка технічного стану цих ТЗ під час проведення державного технічного огляду – уповноваженими суб'єктами господарювання на підставі дозволу, виданого ДАІ МВС України, що пройшли акредитацію та отримали відповідну ліцензію.
Тому важливо відзначити, що ДАІ як проводила техогляд так і проводить його далі. Нововведенням стало запровадження перевірки технічного стану ТЗ акредитованими СТО. Загалом, цю перевірку також може здійснювати ДАІ. Тобто тепер ми маємо "перевірку технічного стану" і окреме поняття "державний технічний огляд ТЗ".

Місце проходження техогляду
В першу чергу для того, щоб провести техогляд ТЗ, слід знати, де це робити. Техогляд ТЗ проводиться за місцем постійної або тимчасової реєстрації автомобіля відповідним підрозділом ДАІ. Місце та графік проведення техогляду ТЗ визначаються Державтоінспекцією, що дещо ускладнює цю процедуру для водіїв.
Відомості про порядок проведення тех-огляду ТЗ, про суб'єктів господарювання, що перевіряють технічний стан, і розпорядок роботи таких суб'єктів та підрозділу Державтоінспекції, що проводить огляд, про перелік відповідних платежів оприлюднюються в засобах масової інформації (далі – ЗМІ) не пізніше ніж за 10 днів до початку техогляду та розміщуються на інформаційних стендах підрозділів Державтоінспекції та суб'єктів господарювання. Тобто водії з 5 січня (з 15 січня почався техогляд) мали б вже бачити оприлюднену ЗМІ інформацію про:
1. перелік суб'єктів господарювання, що перевіряють технічний стан ТЗ (Акредитовані СТО);
2. розпорядок роботи:
– акредитованих СТО;
– підрозділів ДАІ, що проводять технічний огляд;
3. перелік платежів.
На інформаційних стендах відділень банківських установ, які приймають платежі від населення, розміщуються відомості про суму платежу, що вноситься під час проведення техогляду ТЗ.
Вище зазначеного офіційного оприлюднення не було зроблено по сьогоднішній день. Тому водії їдуть в підрозділи ДАІ, де зареєстровані їх автомобілі і на місці вирішують всі питання.

Порядок проходження техогляду
Техогляд ТЗ проводиться суб'єктами господарювання (акредитовані СТО) у пункті технічного контролю незалежно від місця реєстрації автомобіля відповідним підрозділом ДАІ.

За результатами перевірки суб'єкт господарювання видає власникові ТЗ або уповноваженій ним особі протокол перевірки технічного стану, засвідчений підписом його посадової особи та скріплений печаткою.
Власники ТЗ – юридичні та фізичні особи або уповноважені ними особи – зобов'язані надати ТЗ для техогляду у строк і в місце, визначені підрозділом ДАІ за місцем постійної або тимчасової реєстрації ТЗ. На сьогоднішній день ДАІ ще сама чітко не знає ці місця. Адже потрібна досить велика кількість акредитованих СТО (не менше 2500 по всій Україні) щоб охопити всіх бажаючих пройти техогляд, а  на сьогоднішній день їх кількість мізерна (близько 140 по всій Україні).