Автомобільні спецсигнали

Використання спецсигналів
Використання спецсигналів
Використання спецсигналів
Забороняється безпідставно зупиняти оперативні транспортні засоби, які рухаються із ввімкненими спецсигналами, або перешкоджати їх руху
Забороняється безпідставно зупиняти оперативні транспортні засоби, які рухаються із ввімкненими спецсигналами, або перешкоджати їх руху
Штраф за незаконне встановлення і використання спецсигналів становить від 850 до 1020 грн.
Штраф за незаконне встановлення і використання спецсигналів становить від 850 до 1020 грн.

Кожній людині приємно мати в чомусь перевагу над іншими, і водії тут не виключення. Часом цю перевагу намагаються отримати за рахунок дорогих автомобілів, особливих номерних знаків, спецперепусток, а в окремих випадках за рахунок використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв (далі – спецсигнали). Тому цього разу ми розглянемо як відповідно до українського законодавства регулюється порядок встановлення та використання спецсигналів. 

Так, 22.08.2005 МВС своїм наказом № 364 затвердило Інструкцію про порядок видачі та обліку дозволів на встановлення та використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв. Ця Інструкція визначає процедуру видачі та обліку дозволів на встановлення та використання спецсигналів на службових автомобілях, що використовуються для пересування осіб, стосовно яких здійснюється державна охорона, або на транспортних засобах міліції, оперативних або спеціальних транспорт-них засобах військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку в Збройних Силах України, внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, податкової міліції, служб безпеки дорожнього руху, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державного департаменту України з питань виконання покарань, швидкої медичної допомоги, аварійно-рятувальних служб, пожежної охорони, служб інкасації та перевезення цінностей Національного банку України та банків України, Управління державної охорони України.

Інструкція впорядковує встановлення та використання на службових транспортних засобах спеціальних світлових та звукових сигнальних пристроїв, а також видачі та обліку бланків дозволу на встановлення та використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв (далі – дозвіл). Цей дозвіл видається Департаментом Держ-автоінспекції МВС виключно на службові транспортні засоби.

Порядок установлення та використання спецсигналів

Спеціальні світлові сигнальні пристрої повинні встановлюватися відповідно до вимог ДСТУ 3849-99 "Дорожній транспорт. Кольорографічні схеми, розпізнавальні знаки, написи та спеціальні сигнали транспортних засобів оперативних і спеціальних служб" на даху транспортного засобу або над ним. Способи кріплення цих пристроїв повинні забезпечувати надійність їх утримання під час руху і гальмування транспортного засобу в усіх режимах.
На оперативних транспортних засобах МВС України та Управління державної охорони України дозволяється встановлювати світлові сигнальні пристрої під захисною решіткою радіатора, на передньому бампері транспортного засобу або в салоні автомобіля перед вітровим склом, при цьому має бути забезпечена їх видимість для учасників дорожнього руху.

Спеціальні світлові сигнальні пристрої червоного і зеленого кольорів установлюються тільки як додаткове обладнання оперативних транс-портних засобів Державтоінспекції МВС України та Управління державної охорони України й застосовуються під час виконання супроводжень.

А спеціальні світлові сигнальні пристрої зі світловим сигналом червоного кольору використовуються як додаткове обладнання до спеціального світлового сигнального пристрою із світловим сигналом синього кольору та звуковим сигнальним пристроєм на оперативних транспортних засобах, що рухаються попереду колони, яку вони супроводжують. При цьому колону повинен замикати оперативний транспортний засіб, на якому використовується як додаткове обладнання до спеціального світлового сигнального пристрою із світловим сигналом синього кольору та звуковим сигнальним пристроєм спеціальний світловий сигнальний пристрій зі світловим сигналом зеленого кольору.

Водії оперативних транспортних засобів, які здійснюють супроводження і при цьому використовують спеціальні світлові сигнальні пристрої зі світловими сигналами синього, червоного або зеленого кольорів та спеціальний звуковий сигнальний пристрій відповідно до пункту 3.1 Правил дорожнього руху, можуть відступати від вимог розділів 8 (крім сигналів регулювальника), за умови увімкнення проблискового маячка синього або червоного кольору і спеціального звукового сигналу та забезпечення безпеки дорожнього руху. При цьому зазначені водії повинні вживати всіх заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. За відсутності необхідності додаткового привертання уваги учасників дорожнього руху спеціальний звуковий сигнал може бути вимкнений.

Без кольорографічних схем, написів та емблем установлення та використання спеціальних звукових і світлових сигнальних пристроїв зі світловими сигналами синього кольору дозволяється на автомобілях для пересування осіб, стосовно яких здійснюється державна охорона, та на оперативних транспортних засобах МВС України, Управління державної охорони України, Служби безпеки України.

Заходи реагування на порушення
З метою забезпечення безпеки дорожнього руху працівникам Державтоінспекції, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом, забороняється безпідставно зупиняти оперативні транспортні засоби, які рухаються із ввімкненими спеціальними світловими та (або) звуковими сигнальними пристроями, або перешкоджати їх руху.

У разі безпідставного порушення водіями таких транспортних засобів вимог Правил дорожнього руху, а також наявності орієнтування або іншої достовірної інформації про те, що вказаний транспортний засіб використовується із злочинною метою, ним незаконно заволоділи, водій керує в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, автомобіль причетний до дорожньо-транспортної пригоди чи дозвіл на встановлення та використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв недійсний або підроблений, працівники ДАІ, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом, мають право зупиняти такі транспортні засоби.

При подачі працівниками ДАІ, які здійснюють нагляд за дорожнім рухом, сигналу про зупинку транспортного засобу, на якому встановлено спеціальні світлові і звукові сигнальні пристрої, водій цього транспортного засобу відповідно до вимог пункту 2.4 Правил дорожнього руху повинен зупинитися та передати для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1 Правил дорожнього руху.

При встановленні факту безпідставного порушення вимог Правил дорожнього руху водієм оперативного транспортного засобу, що використовував спеціальні світлові і звукові сигнальні пристрої, працівником Державтоінспекції МВС України складається рапорт та направляється до У(В)ДАІ ГУМВС України в Автономній Республіці Крим, м. Києві та Київській області, УМВС України в областях та м. Севастополі для подальшої передачі до автогосподарства, якому належить зазначений у рапорті транспортний засіб.

У рапорті вказуються місце, час, марка транспортного засобу, його колір, номерний знак, обставини допущеного порушення Правил дорожнього руху та стаття Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до якої передбачено відповідальність за його вчинення.

Складений рапорт разом із вилученим дозволом реєструється в підрозділах Державтоінспекції в порядку, визначеному Інструкцією з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, затвердженою наказом МВС від 26.02.2009 № 77, та протягом трьох діб надсилається підприємству (установі, організації), якому належить зазначений у рапорті транспортний засіб, для вжиття заходів реагування.

При виявленні недійсного дозволу, тобто термін дії якого закінчився або він не належить даному транспортному засобу, такий дозвіл вилучається, про що складається рапорт. Рапорт разом з вилученим дозволом надсилається до ДДАІ МВС України для подальшого вжиття заходів згідно з чинним законодавством.

У разі виявлення ознак підроблення дозволу або встановлення факту, що він не належить даному транспортному засобу, працівник ДАІ повинен здійснити звірку вказаних у дозволі даних з даними транс-портного засобу та через чергового по підрозділу ДАІ провести перевірку правомірності видачі дозволу з даними ДДАІ МВС України. При отриманні підтвердження ознак підроблення дозволу працівник міліції повинен ужити заходів згідно з чинним законодавством.
У разі виявлення факту встановлення та використання спеціального звукового або світлового сигнального пристрою на транс-портному засобі без дозволу або без нанесених кольорографічних схем, написів та емблем відповідно до вимог ДСТУ 3849-99 дозвіл вилучається, а експлуатація такого транспортного засобу забороняється з вилученням талона про проходження державного технічного огляду згідно зі статтею 37 Закону України "Про дорожній рух" до усунення виявлених порушень.

При цьому проводиться службова перевірка стосовно посадової особи, яка підписала акт обстеження транспортного засобу на відповідність кольорографічних схем, написів та емблем вимогам ДСТУ 3849-99. При виявленні порушень зазначена особа притягається до дисциплінарної відповідальності.

Одержання, облік, зберігання та видача бланків дозволу
Бланки дозволу є документами суворого обліку. Відповідно до Правил виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 25.11.93 № 98, Служби безпеки України від 15.11.93 № 118, Міністерства внутрішніх справ України від 24.11.93 № 740, вони виготовляються друкарським способом з нумерацією та захистом. Департаментом Державтоінспекції забезпечується облік їх одержання, зберігання та використання як бланків суворого обліку, а також установлюється контроль за оформленням та витрачанням цих бланків.

Видача бланків дозволу здійснюється на підставі:
– заяви організації чи установи із зазначенням повного переліку транспортних засобів, на які мають бути видані дозволи;
– ксерокопій свідоцтв про реєстрацію цих транспортних засобів;
– завірених копій документів, якими передбачено, що саме ці транспортні засоби призначені для виконання конкретних оперативних завдань, зазначених у пунктах 2.2.2 – 2.2.10 ДСТУ 3849-99;
– акта обстеження кожного транспортного засобу на відповідність кольорографічних схем, написів та емблем вимогам ДСТУ 3849-99, завіреного підписом керівника відповідного управління (відділу) ДАІ ГУМВС України в Автономній Республіці Крим, м. Києві, Київській області, УМВС України в областях, м. Севастополі та печаткою.
Розгляд поданих заяв та матеріалів до них на отримання дозволів проводиться протягом 30 днів уповноваженою особою Департаменту Державтоінспекції МВС, яка перевіряє реєстраційні відомості та належність транспортних засобів, які зазначено в заяві, а також їх відповідність вимогам ДСТУ 3849-99.

Дозвіл ламінується в спеціальну плівку та видається строком дії на три роки, за винятком транспортних засобів міліції, оперативних або спеціальних транспортних засобів аварійно-рятувальних служб, пожежної охорони та швидкої медичної допомоги, для яких термін дії дозволу безстроковий (до зміни власника транспортного засобу, реєстраційних номерних знаків або виведення його з експлуатації за призначенням).

У випадку зміни власника транспортного засобу, реєстраційних номерних знаків або виведення його з експлуатації за призначенням безстроковий дозвіл вважається недійсним та вилучається відповідним підрозділом МРЕВ з подальшим поверненням до Департаменту Державтоінспекції МВС для внесення відповідних змін до автоматизованої інформаційно-пошукової системи обліку видачі бланків дозволів на встановлення та використання на транс-портних засобах спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв. За наявності обґрунтованих підстав у відмові видачі дозволу ініціатору звернення надсилається письмова відповідь.

З метою забезпечення суворого контролю за правильністю витрачання бланків дозволу в ДДАІ МВС України ведеться автоматизована інформаційно-пошукова система обліку видачі бланків дозволу на встановлення та використання на транспортних засобах спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв "Маяк". У цій системі зазначаються серія і номер дозволу, марка і тип транспортного засобу, його колір, державний номерний знак, ідентифікаційний номер кузова (шасі), назва організації чи установи, якій належить транспортний засіб, ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України. Разом з цим ведеться реєстрація повернутих та знищених дозволів.

Категорично забороняється проставляти на незаповнених бланках дозволу печатки та (або) підписи уповноважених осіб ДДАІ МВС України, а також передавати зазначені бланки власникам транспортних засобів.

Бланки дозволу, зіпсовані при заповненні та повернуті, знищуються щоквартально способом, який унеможливлює їх повторне використання, а також складається акт про знищення зіпсованих (анульованих) бланків дозволу.

Так, автовласники, які незаконно встановили та використовують спеціальні звукові та світлові сигнали, притягуються до адміністративної відповідальності. За порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортних засобах спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв згідно статті 122-5 КУпАП передбачено відповідальність, а саме за таке порушення передбачено накладення штрафу від п'ятдесяти до шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1020 грн.), при цьому передбачено також вилучення спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

2 Комментариев

Сергей
02-04-2011 11:59:20

А як же бути з дотриманням букви Закону? У ПДР України п.32.1 "Д", зверніть увагу, написано "спеціальних звукових та світлових", а якщо в мене встановлений тільки "звуковий"? Відчуваєте різницю між "та" і "або"? Виходячи з логіки Закону ніякого узгодження з ДАІ не потрібно!І як інспектор ДАІ на місті визначає, що це "спеціальний" пристрій, він що фахівець? Або в нього є пристрої, якими можна це виявити? Для цього існують норми стандарту ДСТУ № 3849-99! От нас і штрафують!!! А перед цим НЕЗАКОННО складають протокол за ст.122-5 КУпАП! Дуже уважно прочитайте ст.255 КУпАП!!! В переліку статей, за якими працівники ДАІ мають право складати протоколи за адміністративне правопорушення, ст.122-5 НЕМАЄ! Законодавець забув прописати цю норму Закону! Хіба це не порушення Закону і ст.19 Конституції? І навіщо на весь світ голосити і прописати у Конституції що Україна правова держава?

Владимир
23-11-2011 11:53:14

Читайте уважніше! ст.255 КУпАП. мають вони право.