Контроль на стан сп'яніння

Нет! Я за рулем!
Нет! Я за рулем!
Нет! Я за рулем!
Керування ТЗ в стані сп'яніння має високу суспільну небезпечність цього порушення
Керування ТЗ в стані сп'яніння має високу суспільну небезпечність цього порушення

У більшості людей святкування новорічних свят не проходить без спиртних напоїв і водії в цьому не виключення. Саме тому працівники ДАІ в цей період особливо активно "полюють" на водіїв, які керують транспортними засобами (далі – ТЗ) у стані сп'яніння. Тепер, після 17 листопада 2008 року, поняття "сп'яніння" стало більш конкретизованим. У сьогоднішній статті рубрики "Юридична консультація" ми розглянемо правові тонкощі понять сп'яніння та відповідальності за керування у цьому стані. В 1894 році вперше в історії була оштрафована людина за керування автомобілем в стані алкогольного сп'яніння. Це був таксист Джордж Сміт, який, не впоравшись із керуванням, в'їхав точнісінько у двері будинку. Штраф становив 1 фунт стерлінгів. А тепер розглянемо відповідальність в Україні.

Адміністративні стягнення за сп'яніння

1. Штраф
Накладається:
• за керування ТЗ в стані сп'яніння;
• за відмову від проходження відповідного огляду;
• за передачу керування ТЗ особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння накладається штраф від 1050 до 2100 грн. (від 150 до 300 нмДГ).

2. Позбавлення права керувати ТЗ
• Водії за вчинення вищезазначених порушень протягом року, позбавляються права керування ТЗ на строк від 1 до 2 років;
• За повторне вчинення вищезазначених порушень протягом року водії позбавляються права керування ТЗ на строк від 2 до 3 років (може бути з оплатним вилученням ТЗ);
• Водії, які двічі піддавалися будь-якому адміністративному стягненню за вчинення вищезазначених порушень протягом року, позбавляються права керування ТЗ на строк до 10 років з обов'язковим оплатним вилученням ТЗ.

3. Громадські роботи
До останніх змін у сфері забезпечення безпеки руху водії не уявляли такого покарання, як громадські роботи. Оскільки за вищезазначені правопорушення може застосовуватися цей новий вид адміністративного стягнення, то ми розглянемо його більш детальніше. Ст. 301 (Громадські роботи) КУпАП передбачає, що: "Громадські роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування. Громадські роботи призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день. Громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінка, особам, які досягли пенсійного віку.

Раніше громадські роботи були характерні кримінальному праву щодо засуджених, а тепер їх ввели і в адміністративне право. Громадські роботи можуть бути як кваліфіковані, так і некваліфіковані, тобто порушник може виконувати роботу за своєю професією (наприклад, надання юридичних консультацій) і звичайну (на- приклад, прибирання сміття в парках). Конкретні види громадських робіт встановлюються кожною місцевою радою окремо. Та й максимально по 4 год. не кожен зможе працювати. Якщо зазвичай робочий день закінчується о 18.00, плюс година, щоб дістатися до місця виконання адміністративного стягнення, та ще й відпрацювати 4 год. громадських робіт, то для водія буде великим щастям повернутися додому хоча б до 01.00 годині ночі. А якщо "попрацювати" так від 5 (20 год.) до 15 (60 год.) днів, то це покарання однозначно запам'ятається для порушника.

Зауважимо, що громадські роботи проводяться "у вільний…час" та те, що відбуваються вони "не більш як 4 години на день". А це означає, що громадяни, не бажаючі відпрацьовувати громадські роботи, можуть спробувати аргументовано довести в суді, що в них відсутній вільний час. А варіант працювати по 1 год. від 20 до 60 днів навряд чи буде зручним та приємнішим для порушника. Також важливо пам'ятати, що громадські роботи призначаються тільки судом! Отже, втілення такої мети адміністративного стягнення, як виховання (згідно    ст. 25 КУпАП) правопорушника через громадські роботи має бути досить дієвим.

4. Адміністративний арешт
• Водії, за вчинення вищезазначених порушень протягом року, попадають під адміністративний арешт строком від 7 до 10 діб;
• За повторне вчинення вищезазначених порушень протягом року – арешт від 10 до 15 діб.

Перевірка на стан сп'яніння по-новому!
МВС наказом від 09.09.2009 № 400/666 затвердило Інструкцію про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Цей документ визначає процедуру проведення огляду водіїв транспортних засобів з метою виявлення цих ознак або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (далі – стан сп'яніння), а також оформлення результатів такого огляду. Так, огляду на стан сп'яніння підлягають водії транспортних засобів, щодо яких в уповноваженої особи ДАІ є підстави вважати, що вони перебувають у стані сп'яніння згідно з ознаками такого стану.

Ознаками алкогольного сп'яніння є:
а) запах алкоголю з порожнини рота;
б) порушення координації рухів;
в) порушення мови;
г) виражене тремтіння пальців рук;
ґ) різка зміна забарвлення шкірного покриву обличчя;
д) поведінка, що не відповідає обстановці.
Ознаками наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, є:
а) наявність однієї чи декількох ознак стану алкогольного сп'яніння (крім запаху алкоголю з порожнини рота);
б) звужені чи дуже розширені зіниці, які не реагують на світло;
в) сповільненість або навпаки підвищена жвавість чи рухливість ходи, мови;
г) почервоніння обличчя або неприродна блідість.

Ця Інструкція не поширюється на проведення судово-медичної та судово-психіатричної експертиз.

Хто уповноважений перевіряти?

Огляд проводиться:
• уповноваженою особою ДАІ на місці зупинки транспортного засобу з використанням спеціальних технічних засобів, дозволених до застосування МОЗ та Держспоживстандартом (далі – спеціальні технічні засоби);
• лікарем закладу охорони здоров'я (у сільській місцевості за відсутності лікаря – фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту, який пройшов спеціальну підготовку).

У разі відмови водія транспортного засобу від проходження огляду на стан сп'яніння на місці зупинки транспортного засобу або його незгоди з результатами огляду, проведеного уповноваженою особою Державтоінспекції МВС, огляд на стан сп'яніння проводиться в найближчому закладі охорони здоров'я, якому надано право на проведення такого огляду відповідно до ст. 266 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – заклад охорони здоров'я). У разі дорожньо-транспортної пригоди (далі – ДТП), унаслідок якої є особи, що загинули або травмовані, проведення огляду на стан сп'яніння учасників цієї пригоди є обов'язковим у вищезазначених закладах охорони здоров'я.

Оформлення результатів огляду

У разі наявності вищезазначених ознак, уповноважена особа ДАІ проводить огляд на стан сп'яніння за допомогою спеціальних технічних засобів, дозволених до застосування МОЗ та Держспоживстандартом. Огляд на стан алкогольного сп'яніння водія транспортного засобу здійснюється уповноваженими особами ДАІ, які мають спеціальні звання та пройшли відповідну підготовку. Уповноваженими особами ДАІ використовуються спеціальні технічні засоби, які мають, зокрема, свідоцтво про державну реєстрацію та свідоцтво про повірку.

Огляд на стан сп'яніння проводиться з дотриманням інструкції з експлуатації спеціального технічного засобу та фіксацією результатів на паперових та електронних носіях, якщо спеціальний технічний засіб має такі функції. Перед проведенням огляду на стан сп'яніння уповноважена особа Державтоінспекції МВС інформує особу, яка підлягає огляду на стан сп'яніння, про порядок застосування спеціального технічного засобу та, на її вимогу, надає свідоцтво про державну реєстрацію та свідоцтво про його повірку. Огляд на стан сп'яніння на місці зупинки транспортного засобу проводиться в присутності двох свідків.

Не можуть бути залучені як свідки працівники міліції або особи, щодо неупередженості яких є сумніви. Установлення стану алкогольного сп'яніння здійснюється на підставі огляду, який проводиться згідно з вимогами цієї Інструкції уповноваженими особами ДАІ з використанням спеціальних технічних засобів, показники яких після проведення тесту у видихуваному повітрі мають цифровий показник більше 0,2 проміле алкоголю в крові.

З метою забезпечення достовірності результатів огляду водіїв транспортних засобів, які мають бути оглянуті в закладах охорони здоров'я, уповноважена особа ДАІ забезпечує доставку цих осіб до найближчого закладу охорони здоров'я не пізніше двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення. Результати огляду на стан сп'яніння водія транспортного засобу зазначаються у відповідних графах протоколу про адміністративне правопорушення.

Якщо технічними характеристиками спеціального технічного засобу передбачається роздрукування на папері його показників, ці результати долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення. У разі наявності підстав вважати, що водій транспортного засобу перебуває у стані наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, згідно з вищезазначеними ознаками, уповноважена особа ДАІ направляє цю особу до найближчого закладу охорони здоров'я.

Проведення огляду в медичних закладах

Перелік закладів охорони здоров'я, яким надається право проведення огляду на стан сп'яніння водіїв, затверджується міністром охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальниками управлінь охорони здоров'я обласних державних адміністрацій Головного управління охорони здоров'я Київської та Управління охорони здоров'я Севастопольської міських державних адміністрацій та доводиться до відома МВС. Огляд може також проводитися в спеціально обладнаних пересувних пунктах (автомобілях), що належать закладам охорони здоров'я і відповідають установленим МОЗ вимогам. Пересувні пункти для проведення огляду є новинкою в цих питаннях.

Огляд у закладах охорони здоров'я щодо виявлення стану сп'яніння проводиться лікарем закладу охорони здоров'я (у сільській місцевості за відсутності лікаря – фельдшером фельдшерсько-акушерського пункту), який пройшов тематичне удосконалення за відповідною програмою згідно з чинним законодавством. Метою цього огляду є встановлення наявності чи відсутності стану сп'яніння в обстежуваної особи. Лікар (фельдшер) повинен ознайомитися з документами особи, яку оглядає (паспорт, особисте посвідчення, посвідчення водія тощо) (за наявності).

Відсутність документів не може бути причиною для відмови у проведенні огляду на стан сп'яніння. У цьому разі в акті медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (далі – акт медичного огляду), зазначаються дані щодо зовнішнього вигляду особи, яку оглядають, а також те, що дані про цю особу записані вірно з її слів. У разі надходження документів дані про оглянуту особу долучаються до акта.

Проведення лабораторних досліджень на визначення наркотичного засобу або психотропної речовини обов'язкове. Метою лабораторного дослідження є виявлення або уточнення наявних речовин, що здатні спричинювати стан сп'яніння. Використання в закладах охорони здоров'я для проведення лабораторних досліджень вимірювальної техніки та обладнання, дозволених МОЗ, підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію, свідоцтвом про повірку.

Якщо водій – учасник дорожнього руху внаслідок ДТП перебуває у несвідомому стані або з тяжкими травмами, обов'язково проводиться дослідження біологічного середовища або крові на вміст алкоголю, наркотичних чи психотропних речовин у закладах охорони здоров'я, куди він доставлений. За результатами огляду на стан сп'яніння та лабораторними дослідженнями встановлюється діагноз, який вноситься до акта медичного огляду.

Висновок щодо результатів медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (далі – висновок щодо результатів медичного огляду особи на стан сп'яніння), видається на підставі акта медичного огляду. Зміст висновку щодо результатів медичного огляду особи на стан сп'яніння повідомляється оглянутій особі в присутності уповноваженої особи ДАІ, яка її доставила, про що робиться запис у згаданому вище висновку.

Усі записи в акті медичного огляду та висновку щодо результатів медичного огляду особи на стан сп'яніння повинні бути розбірливими, не допускається формулювання "Норма". Акт медичного огляду особи складається в одному примірнику, який залишається в закладі охорони здоров'я. Висновок щодо результатів медичного огляду особи на стан сп'яніння складається в усіх випадках безпосередньо після огляду особи у трьох примірниках: перший примірник видається під підпис уповноваженій особі ДАІ, яка доставила дану особу на огляд, другий видається оглянутій особі, а третій залишається в закладі охорони здоров'я.

Кожний випадок огляду на стан сп'яніння у закладі охорони здоров'я реєструється в журналі медичних оглядів осіб з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Висновки щодо результатів медичного огляду осіб на стан сп'яніння, складені з порушенням вимог даної Інструкції, вважаються недійсними.

Відсутність бланків акта медичного огляду на стан сп'яніння та висновку щодо результатів медичного огляду особи на стан сп'яніння не може бути приводом для відмови в огляді на стан сп'яніння. Наказ набрав чинності з 23 жовтня 2009 року. Отже, з огляду на особливо сувору відповідальність за керування ТЗ в стані сп'яніння та небезпеку для життя, як особисто для водія, так і для інших учасників дорожнього руху, українським водіям особливо під час новорічних свят варто утримуватись від керування у стані сп'яніння.