Коли потрібно пред'являти страховий поліс

Більша кількість водіїв навіть не здогадується, що працівники ДАІ не завжди можуть перевіряти поліс
Більша кількість водіїв навіть не здогадується, що працівники ДАІ не завжди можуть перевіряти поліс
Більша кількість водіїв навіть не здогадується, що працівники ДАІ не завжди можуть перевіряти поліс
Контроль наявності страхового полісу може здійснюватися тільки під час проведення державного технічного огляду, реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, а також оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод
Контроль наявності страхового полісу може здійснюватися тільки під час проведення державного технічного огляду, реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, а також оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод

Останнім часом вже більшість українських водіїв вивчили, що страховий поліс цивільної відповідальності потрібно обов'язково возити з собою. Інакше така відсутність може закінчитися штрафом від 425 грн. до 850 грн. Але через неузгодженість українського автомобільного законодавства ще більша кількість водіїв навіть не здогадується, що працівники ДАІ не завжди можуть перевіряти поліс, а тим більше штрафувати. Досить часто постанови Кабінету Міністрів України в деяких речах можуть повністю не відповідати Законам України. А Закони мають вищу юридичну силу порівняно з іншими нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт не може звужувати чи розширювати дію Закону. Така ситуація призводить до того, що працівники ДАІ можуть незаконно накладати адміністративні стягнення. Тому в цій статті ми розглянемо значення норм Законів України та їх практичне застосування.

Закон перед усім!

Відповідно статті 16 (Основні права та обов'язки водія транспортного засобу) Закону України від 30.06.1993, № 3353-XII "Про дорожній рух":
Водій має право:
–  керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі на дорогах, вулицях та в інших місцях, де рух транспорту не заборонено у встановленому порядку;
– довіряти у встановленому порядку право користування і розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;
–  знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище і посаду цієї особи;
–  відступати від вимог цього розділу Закону в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян;
–  на відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та охорони здоров'я у випадках, передбачених цим Законом;
– на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху;
–  одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.

Водій зобов'язаний:
– мати при собі та на вимогу працівників міліції, передавати для перевірки посвідчення, реєстраційні та інші документи, що підтверджують право на керування транспортним засобом, а також дорожні (маршрутні) листи і документи на вантаж, що перевозиться (крім власників транспортних засобів, які використовують їх в індивідуальних некомерційних цілях), а у випадках, передбачених законодавством, страховий поліс (сертифікат) про укладання договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та ліцензійну картку на автомобільний транспортний засіб у разі надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів.

Як бачимо із вищезазначеного, водій зобов'язаний мати при собі та на вимогу працівників міліції передавати для перевірки страховий поліс лише у випадках, передбачених законодавством. Ці випадки чітко прописані в Законі України від 01.07.2004, № 1961-IV "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

Згідно з пунктом 21.2. цього Закону № 1961-IV, контроль за наявністю договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів Державтоінспекцією МВС України здійснюється:
1. під час проведення державного технічного огляду,
2. реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, а також
3. при складанні протоколів щодо порушень правил дорожнього руху
4. оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод

Також такий контроль здійснюється органами Державної прикордонної служби України під час перетинання транспортними засобами державного кордону України. При використанні транспортного засобу в дорожньому русі особа, яка керує ним, зобов'язана мати при собі страховий поліс (сертифікат). Страховий поліс пред'являється посадовим особам вищезазначених органів на їх вимогу. У разі експлуатації транспортного засобу на території України без наявності чинного поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності особа несе відповідальність, встановлену законом. Ми бачимо, що законодавець чітко розмежував процедуру передачі водійських документів і страхового полісу. Випадки, коли виникає обов'язок пред'являти поліс, відрізняють від випадків, коли виникає обов'язок пред'являти "водійські права" та техпаспорт. В будь-яких інших випадках, крім вищезазначених, перевірка страхового полісу – незаконна.

"Вороги" законоорієнтованої позиції

Постанова Кабінету Міністрів України від 10.10.2001, № 1306 "Про Правила дорожнього руху" (далі – ПДР) передбачає такий розділ як "Обов'язки і права механічних транспортних засобів". Пункт 2.1. ПДР передбачає, що Водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі:
а) посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії і талон, що додається до посвідчення;
б) реєстраційний документ на транспорт-ний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил – технічний талон), а у разі відсутності в транспортному засобі його власника, крім того, – свідоцтво про право спільної власності на цей транспортний засіб або реєстраційний чи інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження таким транспортним засобом;
в) у разі встановлення на транспортних засобах проблискових маячків і (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв – дозвіл, виданий Державтоінспекцією МВС, у разі розміщення реклами, – погодження, що видається підрозділами Держ-автоінспекції МВС;
г) у встановлених законодавством випадках дорожній лист і документацію на вантаж, що перевозиться; на маршрутних транспортних засобах – схему маршруту та розклад руху; на великовагових і великогабаритних транспортних засобах та транспортних засобах, що здійснюють дорожнє перевезення небезпечних вантажів, – документацію відповідно до вимог спеціальних правил;
ґ) поліс (сертифікат) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення).

А пункт 2.4. ПДР визначає, що на вимогу працівника міліції водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також:
а) передати для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1;
б) дати можливість перевірити номери агрегатів і комплектність транспортного засобу;
в) дати можливість оглянути транспортний засіб відповідно до законодавства за наявності на те законних підстав.
З цього слідує, що ПДР зобов'язують водія передавати поліс завжди, коли того захоче працівник ДАІ, не дивлячись на випадки передбачені Законами. Але при конфлікті двох нормативно-правових актів, вищу силу буде мати Закон! А що ж в такому випадку робити водію? Звісно що – керуватися Законами "Про дорожній рух" та "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

ДАІ не має права штрафувати за відмову передавати поліс

Такий висновок ми можемо зробити із уважного прочитання статті 126 (Керування транспортними засобами особами, які не мають відповідних документів або не пред'явили їх для перевірки) Кодексу про адміністративні правопорушення від 07.12.1984, № 8073-X.
Дана стаття встановлює, що керування транспортними засобами водіями, які не мають при собі або не пред'явили чи не передали для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, талона до нього, реєстраційних та інших документів, що підтверджують право користування чи розпорядження транспортним засобом, а у випадках, передбачених законодавством, належно оформленого дорожнього (маршрутного) листа або документів на вантаж, що перевозиться, ліцензійної картки на транспортний засіб, а так само поліса (договору) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), – тягне за собою накладення штрафу від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425-850 грн.).

Тобто адміністративна відповідальність настає тільки тоді, коли водій не пред'явив чи не передав для перевірки страховий поліс у випадках передбачених законодавством. В поняття "законодавство" входять Закони та інші нормативно-правові акти. ПДР не передбачає ці випадки. Вони встановлені пунктом 21.2. Закону України від 01.07.2004, № 1961-IV "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів". Таким чином, якщо водія оштрафували за відсутність поліса не у визначених Законом випадках, то така постанова ДАІ незаконна і може бути досить легко відмінена в суді.

З цього можна побачити як ДАІ МВС намагається збільшити свої повноваження шляхом розширення своїх меж встановлених Законами. Але відповідно до статті 19 Конституції України від 28.06.1996, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, працівник ДАІ, як представник державної влади ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ діяти тільки так, як прописано в Законах, які приймають Верховною Радою України, а не всілякими наказами та постановами.

15 діб за злісну непокору

Оскільки Законом України передбачений перелік випадків, коли співробітник ДАІ має право вимагати стра-ховий поліс, то українські водії НЕ ЗОБОВ'ЯЗАНІ виконувати таке розпорядження в інших випадках! І за відмову виконувати таке незаконне розпорядження водій не буде нести відповідальність. Звертаючи увагу на часті залякування статтею 185 (Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції…) КУпАП, варто зазначити, що там написано: "Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції при виконанні ним службових обов'язків…" може передбачати адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб. Як бачимо, вимога має бути законною, тобто ґрунтуватися на нормах Законів, а не нормативних актів.

Як відмінити незаконний штраф?

У випадку, коли незаконно наклали штраф, необхідно в 10-ти денний строк відправити до суду адміністративний позов з вищезазначеною аргументацією. Згідно з пунктом 3 статті 70 (Належність та допустимість доказів), якщо водій був вчасно застрахований, йому потрібно до позову долучити копію страхового полісу. Кодексом адміністративного судочинства від 06.07.2005, № 2747-IV докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги. А головний доказ інспектора ДАІ – це протокол, який він сам складав на місці. Але, оскільки він порушив процедуру перевірки страхового полісу (встановлені випадки для перевірки), то цей протокол складений незаконно, а відповідно втрачає своє доказове значення. В результаті в суді у інспектора ДАІ не буде жодного доказу вини водія, і відповідно штраф має бути відмінено.

Отже, хоч і легше пред'явити поліс і спокійно поїхати, але все ж таки радимо бути не такими байдужими. Адже працівники ДАІ звикли, що водій, щоб не мати проблем згоден виконувати майже будь-яку забаганку, що своїм наслідком створює вседозволеність. Водії також повинні стверджувати силу Закону, а не закон сили в Україні, як правовій державі.

2 Комментариев

Виктор Владимирович
15-02-2010 17:47:51

Пишущий статью расчитывал на привлечения интереса автолюбителя, но не как на правовой оценке тем и иным действия работника ГАИ. Откулда такие утверждения что не должен передавать?? П.2.1. ПДД Украины не отменили. Говорил всегда. что надо перед тем как написать посоветоваться с знающими людьми, а не теми кто в теории смыслит, а на практике не знает как применить. Уважаемая редакция, обратите внимание на п.2.1 ПДД Украины, и оставьте домыслы и филоссофию правоприминения НПА специалистам, а не амоторам "пера", дабы не породить у народа чуства бескарности. На Ваших плечах тоже ответственность за написанное. Адрес электр.почты указан не случайно.

Advokat antiment
15-12-2010 16:00:44

З правової точки зору викладено правильно і грамотно. Щодо коментара, то мені здається, що написано працівником ДАІ. Вони сліпі і глухі коли їм вказуєш на їхні неправомірні дії. Таксамо в даному коментарі до статі - вказуєця на верховенство закуну, а воно своє п.2.1 ПДР. Доречі в ПДР в п.1.1 зазначені, що вони відповідні до З.У. "Про дорожній рух", тож можна зробити не хитрий висновок, що З.У. моє більшу силу він є основою відповідно до якої створені ПДР. Шановні автовласники, нагинайти гайців у всіх формах при кожній можливості. Я золюбки дом поради. Advokat antiment м. Хмельницький.